نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .
المؤلفون
1
أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد كلية التربية النوعية – جامعة طنطا أستاذ تقنيات التعليم المشارك – جامعة جدة
2
مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية – جامعة طنطا
المستخلص
استهدف البحث تنمية الكفاءة الذاتية واليقظة العقلية لدى طلاب كلية العلوم بجامعة جدة من خلال دراسة أثر اختلاف نمط استخدام المحاكاة التفاعلية القائمة على الويب (داعم، مدمج، تعلم ذاتي)، وذلك في سياق التوجه المتزايد نحو توظيف التقنيات الرقمية في تحسين بيئات التعلم وتعزيز التفاعل النشط. ولتحقيق هذا الهدف، اعتمد البحث على المنهج التجريبي والتصميم شبة التجريبي ذو المجموعة الواحدة واختبار قبلي واختبار بعدي في ثلاث معالجات مختلفة. تكوّنت عينة البحث من (60) طالبًا خلال الفصل الدراسي الثاني لعام 2022/2023م، تم توزيعهم عشوائيًا إلى ثلاث مجموعات تجريبية بالتساوي، حيث ضمت كل مجموعة (20) طالبًا. استخدم جميع الطلاب المحاكاة التفاعلية عبر منصة "PhET" وفق ثلاثة أنماط مختلفة: في النمط الداعم، تم توظيف المحاكاة كأداة مساندة للتدريس التقليدي بإشراف المعلم لتعزيز الفهم، بينما جمع النمط المدمج بين التعليم التقليدي والإلكتروني من خلال تقديم شرح داخل القاعة يليه تفاعل الطلاب ذاتيا مع المحاكاة عبر المنصة، أما في النمط الموجه ذاتيًا، فقد استخدم الطلاب المنصة بشكل مستقل مع تلقي توجيه ودعم فني من المعلم عند الحاجة. تمثلت أدوات البحث في مقياس الكفاءة الذاتية، ومقياس اليقظة العقلية، وتم تحليل البيانات باستخدام اختبار (ت) t-test للعينات المترابطة، وكذلك الأساليب الإحصائية الوصفية، وتحليل التباين أحادي الاتجاه (ANOVA)، والمقارنات البعدية (طريقة توكي)، بالإضافة إلى حساب حجم الأثر باستخدام مربع إيتا (Ƞ2). أظهرت النتائج قدرة المحاكاة التفاعلية القائمة على الويب على تنمية الكفاءة الذاتية واليقظة العقلية لدى الطلاب بغض النظر عن نمط استخدامها، وكان النمط الموجه ذاتيًا الأكثر فاعلية في تنمية الكفاءة الذاتية، بينما تفوّق النمط المدمج في تنمية اليقظة العقلية. واستنادًا إلى هذه النتائج، أوصى البحث بأهمية دمج المحاكاة التفاعلية بشكل مدروس يلائم أهداف التعلم واحتياجات الطلاب، مع اعتماد استراتيجيات مرنة تراعي الفروق الفردية لتحسين مخرجات التعلم.
الكلمات المفتاحية: المحاكاة التفاعلية القائمة على الويب، PhET، نمط الاستخدام الداعم، نمط الاستخدام المدمج، نمط الاستخدام الموجه ذاتيا، الكفاءة الذاتية، اليقظة العقلية.
Abstract
The study aimed to enhance self-efficacy and mindfulness among students at the College of Science at the University of Jeddah by examining the effect of the different usage styles of the web-based interactive simulations “PhET” (supportive, blended, self- Directed). This is in the context of the growing trend towards employing digital technologies to improve learning environments and enhance active interaction. To address this goal, this research used an experimental method and a one-group experimental design with a pre-test and post-test across three different treatments. The number of research sample was (60) students in the second semester of the year 2022/2023, distributed to three groups, each equal numbered (20) students, randomly. All students utilized the interactive simulations on the PhET platform through three distinct instructional approaches. In supportive style, the teacher integrated the simulation as a supplementary tool alongside traditional instruction. The blended style involved in-class explanations by the teacher, followed by student interaction with the simulation. In the self-directed style, students engaged with the platform independently while receiving guidance and technical support from the teacher as needed. The study employed self-efficacy and mindfulness scales as research instruments. Data analysis was conducted using the paired-sample t-test to calculate the significance of the differences between the mean scores of the entire study sample, along with descriptive statistical methods, one-way analysis of variance (ANOVA), post hoc Tukey comparisons, and effect size estimation using Eta-squared (Ƞ²). The results showed the ability of web-based interactive simulations to enhance self-efficacy and Mindfulness among students, regardless of the usage style. In addition, the results demonstrated that the self-directed style was significantly more effective in developing students’ self-efficacy than the supportive and blended styles. In contrast, the blended learning style proved more effective in cultivating mindfulness than the other two. The study concludes with suggestions on the need to place web based interactive simulations within the context of learning outcomes and the student cohort to optimize their integration. It also stresses the necessity of strategies with flexibility that are tailored to the differences of some individuals and improve learning outcomes.
Keywords: Web-Based Interactive Simulation, PhET, Supportive style, Blended style, Self-Directed style, Self-Efficacy, Mindfulness.