واقع تطبيق الإشراف التربوي القائم على النتائج لدى المشرفات التربويات بإدارة التعليم في محافظة الخرج

نوع المستند : التقارير العلمية عن المؤتمرات والنداوت والحلقات النقاشية وورش العمل فيما يتعلق بمجالات تکنولوجيا التعليم والتعليم الإلکترونى داخل مصر وخارجه .

المؤلفون

1 ماجستير الآداب في الإدارة والإشراف التربوي المملكة العربية السعودية

2 أستاذ الإدارة والتخطيط التربوي جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز بالخرج

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدِّراسة إلى التعرف على واقع تطبيق الإشراف التربوي القائم على النتائج لدى المشرفات التربويات بإدارة التعليم بمحافظة الخرج، ولتحقيق هدف الدِّراسة اتُّبِعَ المنهج الوصفيّ المسحي لدراسة أساس العلاقة السببية بين متغيرين، واستخدمت الباحثة الاستبانة كأداة للبحث وجمع البيانات اللازمة للدراسة، وتكوَّن مجتمع الدِّراسة من جميع المشرفات التربويات الفنّيّات (بنات)، والبالغ عددهنّ (64) مشرفة تربوية (فنية) بإدارة التعليم في محافظة الخرج في الفصل الدراسي الأول من العام الحالي 1442هـ/2020م، واستُخدم في الدِّراسة أسلوب الحصر الشامل؛ حيث تم تطبيقها على كامل المجتمع، وقد توصَّلت الدِّراسة لمجموعة من النتائج أبرزها ما يلي: أظهرت النتائج أن المشرفات التربويات بإدارة التعليم في محافظة الخرج يرين أنَّ الإشراف التربوي القائم على النتائج يتم تطبيقه بدرجة عالية بإدارة التعليم في محافظة الخرج، ؛ حيث جاء البُعد المتعلق بأهداف الإشراف التربوي القائم على النتائج في المرتبة الأولى، يليه البُعد المتعلق بعملية تحسين تعلم الطالبات واستخدام أفضل الممارسات في الإشراف على المعلمات وتقويمهن، ثم بُعد مراحل الإشراف التربوي القائم على النتائج، بينما جاء البُعد الخاص بمعايير التميز في المرتبة الأخيرة، كما تبيّن من النتائج أن جميع الأبعاد المتعلقة بالإشراف التربوي القائم على النتائج يتم تطبيقها بدرجة عالية من وجهة نظر المشرفات التربويات بإدارة التعليم في محافظة الخرج، وبيّنت النتائج أنَّ المشرفات التربويات بإدارة التعليم في محافظة الخرج موافقات بدرجة عالية على معوقات تطبيق الإشراف التربوي القائم على النتائج لدى المشرفات التربويات بإدارة التعليم في محافظة الخرج، واتضح من النتائج أن أبرز المعوقات هي: (كثرة المعلمات المسندات للمشرفات التربويات في الإشراف القائم على النتائج، ضعف المخصصات المالية للأساليب الإشرافية التي تُطالب بها المشرفة التربوية، محدودية صلاحيات المشرفة التربوية مما يُضعف من دورها المنوط بها في الميدان)، ووفي ضوء ما توصَّلت إليه النتائج أوصت الدِّراسة بالآتي: ضرورة تطبيق الإشراف التربوي القائم على النتائج لدى المشرفات التربويات بإدارة التعليم في محافظة الخرج، وتوفير المخصصات المالية للأساليب الإشرافية التي تُطالب بها المشرفة التربوية، منح الصلاحيات اللازمة للمشرفة التربوية الأمر الذي يزيد من فاعلية دورها المنوط بها في الميدان، وكذلك عقد الندوات واللقاءات العلمية والدورات التدريبية والتطويرية المناسبة في مجال تطبيق الإشراف التربوي القائم على النتائج لدى المشرفات التربويات، وتبادل الخبرات في هذا المجال، والأخذ في الحسبان مناسبة محتوى هذه البرامج والدورات للمهام.
         Abstract:
The study aims to identify the reality of implementing result-based educational supervision by female educational supervisors at the Department of Education in Al-Kharj Governorate. To achieve the study objective, a descriptive survey approach was used to study the basis of the causal relationship between two variables. The researcher has utilized the questionnaire as a tool to research and collect the necessary data for the study. The study population consisted of all the vocational educational supervisors (females) with a total of (64) (vocational) educational supervisors at the Department of Education in Al-Kharj Governorate in the first semester for the current academic year 1442 H / 2020. The complete census approach was implemented to the whole population, and the study concluded a number of findings, mainly including the following, The findings show that the female educational supervisors at the Department of Education in Al-Kharj Governorate see that the result-based educational supervision is being applied at a high level at the Department of Education in Al-Kharj Governorate. The aspect related to the objectives of result-based educational supervision came first, followed by the aspect related to the process of improving students’ learning and using best practices in supervising and evaluating female teachers, and then the aspect of result-based educational supervision phases, while the aspect of the standards of excellence came in the last place. It is clearly evident from the findings that all aspects related to result-based educational supervision are implemented to a high level from the point of view of the female educational supervisors at the Department of Education in Al-Kharj Governorate, The findings show that the female educational supervisors at the Department of Education in Al-Kharj Governorate strongly agree on the obstacles to the implementation of result-based educational supervision by the female educational supervisors at the Department of Education in Al-Kharj Governorate. The findings clearly show that the most prominent obstacles are (the large number of female teachers assigned to the educational supervisors in result-based supervision, poor financial allocations for the supervisory methods required by the educational supervisors, and the limited powers granted to the educational supervisors, which weakens their assigned role in the field),In light of the findings, the study recommend the following: the necessity of implementing the result-based educational supervision by female educational supervisors at the Department of Education in Al-Kharj Governorate, providing financial allocations for the supervisory methods required by the educational supervisors, granting the necessary powers to the educational supervisors - which increases the effectiveness of her assigned role in the field, holding symposiums, scientific meetings and appropriate training and professional development courses in the field of implementing result-based educational supervision by female educational supervisors, exchange expertise in this field, and finally taking into account the content suitability of such programs and courses for the relevant tasks.