دور معلمات الحاسب الآلي في نشر الثقافة الرقمية في المرحلة المتوسطة بمدينة الرياض من وجهة نظرهن

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلفون

1 ماجستير تكنولوجيا التعليم المملكة العربية السعودية

2 أستاذ تكنولوجيا التعليم والاتصال المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت البحث الحالي إلى التعرف على دور معلمات الحاسب الآلي في نشر الثقافة الرقمية في المرحلة المتوسطة بمدينة الرياض من وجهة نظرهن، وتحديد الصعوبات التي تحد من تفعيل دور معلمات الحاسب الآلي في نشر الثقافة الرقمية في المرحلة المتوسطة بمدينة الرياض من وجهة نظرهن، والتعرف  على المقترحات التي تسهم في تفعيل دور معلمات الحاسب الآلي في نشر الثقافة الرقمية في المرحلة المتوسطة بمدينة الرياض من وجهة نظرهن، وقد تم اختيار عينة عشوائية بسيطة بلغ عددها (171) معلمة حاسب آلي بمدينة الرياض، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، والاستبانة لجمع البيانات، وتوصلت النتائج إلى التالي: أن عينة الدراسة موافقون بدرجة (متوسطة) على محور دور معلمات الحاسب الآلي في نشر الثقافة الرقمية في المرحلة المتوسطة بمدينة الرياض من وجهة نظرهن، وجاء في المرتبة الأولى العبارة " تغرس في نفوس الطالبات الالتزام بالآداب والقيم الإسلامية في المجتمعات الرقمية "، بدرجة موافقة (عالية)، وأن درجة موافقة عينة الدراسة على محور الصعوبات التي تحد من تفعيل دور معلمات الحاسب الآلي في نشر الثقافة الرقمية في المرحلة المتوسطة بمدينة الرياض من وجهة نظرهن جاءت (متوسطة)، وجاء في المرتبة الأولى الصعوبة "حاجة معلمات الحاسب الآلي إلى التطوير المهني المتخصص بالثقافة الرقمية"، بدرجة موافقة (عالية)، وأن أفراد عينة الدراسة موافقون بدرجة (متوسطة) على محور المقترحات التي تسهم في تفعيل دور معلمات الحاسب الآلي في نشر الثقافة الرقمية في المرحلة المتوسطة بمدينة الرياض من وجهة نظرهن، وجاء في المرتبة الأولى المقترح "تدريب المعلمات على كفايات استخدام التقنيات الرقمية"، بدرجة موافقة (عالية).
         Abstract:
The study aimed to identify the role of computer teachers in spreading digital culture in the intermediate grade in Riyadh from their point of view, and to identify the difficulties that limit the activation of the role of computer teachers in spreading digital culture in the intermediate grade in Riyadh from their point of view. In addition, this study aimed to identify the proposals that contribute in activating the role of computer teachers in spreading digital culture in the intermediate grade in Riyadh from their point of view. A simple random sample of (171) computer teachers were selected in Riyadh. The study used the descriptive approach and the questionnaire to collect data. The results of the study concluded the following: The study sample agreed with a (medium) degree on the axis of the role of computer teachers in spreading digital culture in the intermediate grade  in Riyadh from their point of view, and the phrase "inculcates in the students adhering to Islamic morals and values ​​in digital societies" with (high) degree of consent, The degree of consent of the study sample on the axis of difficulties that limit the activation of the role of computer teachers in spreading digital culture in the intermediate grade in Riyadh at (medium) degree, and came in first place the difficulty of "the need of computer teachers for professional development specialized in digital culture with (high) grade of consent, The study sample individuals agree with a degree (medium) to the axis of proposals that contribute to activating the role of computer teachers in spreading digital culture in the intermediate grade in Riyadh from their point of view, and the proposal "Training female teachers on the competencies of using digital technologies" came in the first place with (high) consent.