Use of Interactive Stretch Text Content to Improve Reading Comprehension Skills among High School Students

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلفون

1 The National Egyptian E- Learning University (EELU) Faculty of Educational Studies (FES), Egypt

2 Professor of Education Technology, Faculty of Educational Studies, EELU, Egypt

3 Professor of Teaching Methods of English Language Faculty of Education - Ain Shams University

المستخلص

The research aimed to identify how to improve the skills of visualization, the main idea, and supporting details as part of comprehension reading skills for high school students, how to design an Interactive stretch text content to improve the skills of visualization, the main idea, and supporting details for high school students, and to measure the effectiveness of the Interactive stretch text content to improve the skills of visualization, the main idea, and supporting details for high school students in Egypt. The research was limited to high school students at We School of Applied Technology, Sheikh Zayed City, Giza Governorate, Egypt and was implemented in the second semester of the academic year 2024-2025. The researcher concludes that using the educational environment using the stretch interactive text provided the student with the meaning and information he needed and made the student continue reading, and the skills of visualization, the main idea, and supporting details were improved among high school students.
Keywords: Interactive stretch text content – Comprehension Reading Skills – Visualize - Main idea - Supporting details - High school students
هدف البحث إلى التعرف على كيفية تحسين مهارات التصور، والفكرة الرئيسية، والتفاصيل الداعمة كجزء من مهارات القراءة الاستيعابية لدى طلاب المرحلة الثانوية، وكيفية تصميم محتوى نص تفاعلي ممتد لتحسين مهارات التصور، والفكرة الرئيسية، والتفاصيل الداعمة لدى طلاب المرحلة الثانوية، وقياس فعالية النص التفاعلي الممتد في تحسين مهارات التصور، والفكرة الرئيسية، والتفاصيل الداعمة لدى طلاب المرحلة الثانوية في مصر. اقتصرت الدراسة على طلاب المرحلة الثانوية بمدرسة WE للتكنولوجيا التطبيقية بمدينة الشيخ زايد، محافظة الجيزة، مصر، وتم تنفيذها في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2024-2025. وتوصل الباحث إلى أن استخدام البيئة التعليمية باستخدام النص التفاعلي الممتد زوّد الطالب بالمعنى والمعلومات التي يحتاجها، وجعل الطالب يستمر في القراءة، كما تحسنت مهارات التصور، والفكرة الرئيسية، والتفاصيل الداعمة لدى طلاب المرحلة الثانوية.
الكلمات المفتاحية: محتوى النص التفاعلي الممتد ؛ مهارات القراءة الاستيعابية ؛ التصور ؛ الفكرة الرئيسية ؛ التفاصيل الداعمة ؛ طلاب المرحلة الثانوية