فاعلية استخدام الخـرائط الإلكترونية التفاعلية الثلاثية الابعاد لتنمية مهارات قراءة الخرائط الجغـرافية لدي طلاب الصف الثالث الثانوي

المؤلفون

1 معلم أول (أ) بمعهد فتيات الغردقة ع/ث بمنطقة البحر الاحمر الازهرية

2 أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد ومدير برامج الدراسات التربوية – الجامعة المصرية للتعلم الإلكتروني الأهلية

3 أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد بكلية الدراسات التربوية – الجامعة المصرية للتعلم الإلكتروني الأهلية

المستخلص

هدف البحث الحالي الى التعرف على مدى فاعلية استخدام الخرائط الإلكترونية التفاعلية ثلاثية الابعاد لتنمية مهارات قراءة الخرائط الجغرافية لدي طلاب الصف الثالث الثانوي ، وتكونت عينة البحث من (20) طالب من طلاب الصف الثالث الثانوى الادبى بمنطقة البحر الأحمر الازهرية ،قسمت على مجموعتين أحداهما ضابطة والأخرى تجريبية، وبعد التأكد من تكافؤ المجموعتين تم التدريس بنمط الخرائط التفاعلية ثلاثية الابعاد للمجموعة التجريبية وتم تدريس المجموعة الضابطة بالأسلوب التقليدى، وتوصلت نتائج البحث الى ارتفاع متوسطات درجات المجموعة التي درست باستخدام خرائط الالكترونية التفاعلية الجغرافية ثلاثية الأبعاد عن متوسط درجات المجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلى لمهارات قراءة الخرائط الجغرافية، كما أوصت الباحثة بالتوسع في توظيف الخرائط الإلكترونية التفاعلية كأداة تدريس فعالة لكثير من موضوعات مناهج الجغرافيا بالمرحلة الثانوية، مع ضرورة تضمين تطبيقاتها الحديثة في مضامين دروس كتب المناهج؛ لربطها بالمفاهيم والمهارات المختلفة، والتغلب على صعوبات تعلم المادة.
الكلمات الدالة : الخرائط الإلكترونية التفاعلية – ثلاثية الابعاد - مهارات قراءة الخرائط الجغرافية  - طلاب الصف الثالث الثانوي
Abstract:
The aim of the current research is to identify the effectiveness of using three-dimensional interactive electronic maps to develop geographical map reading skills among third-year secondary school students. The research sample consisted of (20) third-year secondary literary students in the Red Sea Al-Azhar region, divided into two groups, one of which was a control group. (20) female students and the other experimental, (20) female students. After ensuring that the two groups were equal, the experimental group was taught in the three-dimensional interactive map style, and the control group was taught in the traditional style
The results of the research showed that the average scores of the experimental group that studied using three-dimensional interactive electronic geographic maps were higher than the average scores of the control group in the achievement test for geographical map reading skills. The researcher also recommended using three-dimensional interactive electronic maps to teach geography and expanding the use of interactive electronic maps as a tool. Effective teaching of many topics in the geography curricula at the secondary level, with the need to include their modern applications in the contents of the lessons of the curriculum books. To link it to different concepts and skills, and to overcome the difficulties of learning the subject
 Keywords: interactive electronic maps - three-dimensional - geographical map reading skills - third year secondary school students