نمط تقديم محتوى الجلسة التعليمية في بيئة تعلم إلكتروني متعدد الفواصل ومستوى تجهيز المعلومات وأثر تفاعلهما في تنمية المفاهيم التكنولوجية واليقظة العقلية لدى طلاب الدبلوم المهنية بكلية التربية

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية – جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن أثر نمط تقديم محتوى الجلسة التعليمية ( إنفوجرافيك – خرائط ذهنية ) في بيئة تعلم إلكتروني متعدد الفواصل ، وأثر مستوى تجهيز المعلومات ( سطحي – عميق ) ، وكذلك أثر التفاعل بينهما في تنمية المفاهيم التكنولوجية واليقظة العقلية لدى طلاب الدبلوم المهنية بكلية التربية. واشتملت مجموعة البحث على ( 56 ) طالباً من طلاب الدبلوم المهنية تخصص تكنولوجيا التعليم بكلية التربية جامعة الفيوم تم تقسيمها إلى أربع مجموعات تجريبية ، وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي وتمثلت أدوات القياس في اختبار المفاهيم التكنولوجية ومقياس اليقظة العقلية. وقد أسفرت نتائج البحث عن عدم وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي ≤ ( 0.05 ) بين متوسطي درجات طلاب المجموعات التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم التكنولوجية ومقياس اليقظة العقلية يرجع إلى أثر نمط تقديم محتوى الجلسة التعليمية ( الانفوجرافيك – الخرائط الذهنية ) ، ووجود فرق دال إحصائياً عند مستوي ≤ ( 0.05 ) بين متوسطي درجات طلاب المجموعات التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم التكنولوجية يرجع إلى أثر مستوى تجهيز المعلومات ( سطحي - عميق) لصالح مستوى تجهيز المعلومات العميق ، وعدم وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي ≤ ( 0.05 ) بين متوسطي درجات طلاب المجموعات التجريبية في التطبيق البعدي لمقياس اليقظة العقلية يرجع إلى أثر مستوى تجهيز المعلومات ( سطحي - عميق) ، وكذلك عدم وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي ≤ ( 0.05 ) بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم التكنولوجية ومقياس اليقظة العقلية يرجع إلى أثر التفاعل بين نمط تقديم محتوى الجلسة التعليمية ( الانفوجرافيك – الخرائط الذهنية ) ومستوى تجهيز المعلومات ( سطحي - عميق).
الكلمات المفتاحية : التعلم متعدد الفواصل – نمط تقديم المحتوى – مستوى تجهيز المعلومات – المفاهيم التكنولوجية – اليقظة العقلية.
Abstract:
The current study aimed to find out the effect of the style of presenting the content of the educational session (infographics - mental maps) in a multi-interval e-learning environment, the effect of the level of information processing (superficial - deep), and the effect of the interaction between them in developing technological concepts and mental alertness of professional diploma students at the College of Education. The study group included (56) professional diploma students specialized in educational technology at the Faculty of Education, Fayoum University. They were divided into four experimental groups. The research relied on the descriptive analytical method and the experimental method. The measurement tools were the test of technological concepts and the mental alertness scale. The results of the study indicated the absence of a statistically significant difference at the level of ≤ (0.05) between the mean scores of the students of the experimental groups in the post-application of the technological concepts test and the mental alertness scale, due to the effect of the style of presenting the content of the educational session (infographics - mind maps).Results also showed the existence of a statistically significant difference at the level of ≤ (0.05) between the mean scores of the students of the experimental groups in the post application of the test of technological concepts due to the effect of the level of information processing (superficial - deep) in favor of the level of deep information processing, and the absence of a statistically significant difference at the level of ≤ (0.05). ) between the mean scores of the students of the experimental groups in the post application of the mental alertness scale due to the effect of the level of information processing (superficial - deep). Furthermore, the results of the study revealed that there is no statistically significant difference at the level of ≤ (0.05) between the mean scores of the students of the experimental groups in the post-application of the technological concepts test and the mental alertness scale due to the effect of the interaction between the style of presenting the content of the educational session (infographics - mind maps) and the level of information processing (superficial - deep).
Keywords: multi-interval learning - content presentation style - level of information processing - technological concepts - mental alertness.