فاعلية مراكز مصادر التعلم في نتائج الطلاب في اختبارات المركز الوطني للقياس: دراسة تطبيقية على طلاب المرحلة الثانوية بمنطقة الرياض بالمملكة العربية السعودية 2020م

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلفون

1 دكتوراه الفلسفة في التربية تخصص: تكنولوجيا التعليم المملكة العربية السعودية

2 كلية التربية حنتوب- جامعة الجزيرة

المستخلص

هدف البحث إلي معرفة فاعلية استخدام مراكز مصادر التعلم على نتائج اختبارات القدرات المعرفية والتحصيل التي يقوّم بها المركز الوطني للقياس والتقويم طلاب مدارس المرحلة الثانوية بمنطقة الرياض، ومعرفة مدى فاعلية مراكز مصادر التعلم في هذه الاختبارات مقارنة بالمدارس التي لا توجد بها هذه المراكز، وأيضاً تبعاً لمتغيرات الدراسة الثلاثة: التخصص الدراسي (طبيعي- شرعي)، النوع (ذكر- أنثى)، نوع التعليم (حكومي-أهلي). واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي المقارن، ولجمع البيانات استخدم الباحث استمارة حصر المدارس ونتائج الطلاب في اختبارات العام الدراسي (1440- 1441هـ) للمدارس (عينة الدراسة) التي تم اختيارها بالطريقة القصدية من المركز الوطني للقياس والتقويم، وتكوّن مجتمع الدراسة من (746) مدرسة ثانوية بمدينة الرياض وقد تكونت عينة الدراسة من كامل المجتمع بنسبة (100%). وبلغت المدارس التي تتوفر فيها مراكز مصادر تعلم (414) مدرسة بنسبة مئوية (55.5%) أما المدارس التي لا تتوفر فيها هذه المراكز فقد بلغت (332) مدرسة بنسبة مئوية (44.5%)، كما استخدام الباحث برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) لمعالجة البيانات الإحصائية. وقد توصلت الدراسة إلى أن وجود مراكز مصادر التعلم في مدارس المرحلة الثانوية كان له فاعلية إيجابية في نتائج اختبارات القدرات والتحصيلي لطلاب المرحلة الثانوية بمتوسط حسابي للقدرات (70,6017)، وللتحصيلي (69,4717) ، وبيّنت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اختبار القدرات بين المدارس التي يوجد بها مركز مصادر تعلّم والمدارس التي لا توجد فيها هذه المراكز. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية ترجع لمتغيرات الدراسة: (التخصص، النوع، ونوع التعليم). وتوصي الدراسة بتفعيل مراكز مصادر التعلم في العملية التعليمية؛ لما لها من فاعلية واضحة في نتائج طلاب المرحلة الثانوية في اختبارات القدرات والتحصيلي، وتقترح الدراسة إجراء دراسات مماثلة على مناطق تعليمية أخرى في المملكة العربية السعودية، وأيضاً إجراء دراسة لقياس فاعلية توظيف مراكز مصادر التعلم في العملية التعليمية لاختبارات القدرات المعرفية والاختبارات التحصيلية كل على حِدة.
Abstract
these centres have a role in building the learners' cognitive abilities and promoting their academic achievement through providing an interesting learning environment which helps the learners access knowledge anywhere in the world using multiple means. The study aimed at finding out the effect of utilizing learning sources centres on the secondary school students' results in the measurement and evaluation tests administered by the National Centre in Riyadh. It also aimed at identifying the extent of the effectiveness of utilizing such centres by comparing the results provided by the schools which have the centres with those which have not. The study was carried out in the light of the study variables: major (natural sciences or Sharia), gender (male or female) and type of education (state or private). The study adopted the descriptive analytical and comparative approach. The researcher used an inventory form of the schools and the students' results in the tests administered in the school year (1440 -1441 AH). The sample of the study was selected intentionally from the National Centre for Measurement and Evaluation. The community study included (746) secondary schools in Riyadh. The sample of the study consisted of the whole study community (100%). The schools having learning sources centres are (414) schools while those which do not have such centres are (332): the schools represent (55.5%) and (44.50%), respectively. The Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) program was used for processing the statistical data. The most important findings of the study are: the existence of the learning sources centres in the secondary schools has apositive effect on the students' results in the achievement and cognitive abilities tests: the averages are (70.6017) and (69.4717), respectively. The percentage of the schools having learning sources centres is higher (55.50%). There are no statistically significant differences in the students' results according to the study variable: major, gender, and type of education. The study recommends involving learning sources centres in the educational process because they have a positively marked effect on the secondary school students' results in the achievement and cognitive abilities tests. The study suggests conducting similar studies involving other educational regions in Saudi Arabia. It also suggests carrying out a study for measuring the effect of utilizing learning sources centres in the educational process on the students' results in cognitive abilities tests and achievement ones, separately.