نمطي تصميم الأنشطة (الموجهة / الحرة ) في بيئة تعلم مصغر نقال على تنمية مهارات دمج التكنولوجيا في التعليم وخفض العبء المعرفي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم ذوى الإعاقة السمعية

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلفون

مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى الكشف عن أثر نمطي تصميم الأنشطة (الموجهة / الحرة ) في بيئة التعلم المصغر النقال لتخفيض العبء المعرفي المرتبط بمهارات دمج التكنولوجيا في التعليم لدى طلاب تكنولوجيا التعليم ذوي الإعاقة السمعية، وتم اختيار عينة البحث (20) من طلاب وطالبات الفرقة الأولى قسم تكنولوجيا التعليم من ذوي الإعاقة السمعية بكلية التربية النوعية جامعة الزقازيق،  وتم تقسيمهم بطريقة عشوائية على مجموعتين تجريبيتين، المجموعة التجريبية الأولى يُقدم المحتوي لها بنمط تصميم الأنشطة الموجهه ببيئة التعلم المصغر النقال، والمجموعة التجريبية الثانية يُقدم المحتوي لها بنمط تصميم الأنشطة الحره ببيئة التعلم المصغر النقال، وتمثلت أدوات القياس في اختبار تحصيلي: لقياس الجانب المعرفي المرتبط بمهارات دمج التكنولوجيا في التعليم ، بطاقة ملاحظة: لقياس الجانب الأدائي المرتبط بمهارات دمج التكنولوجيا في التعليم ، مقياس خفض العبء المعرفى تم تبني مقياس حلمى الفيل (2015)[1]، كما تم إستخدام نموذج التصميم العام، وقد اسفرت نتائج البحث عن التالي: أنه يوجد فرق دال إحصائياً في مستوى تحصيل الجوانب المعرفية لمهارات دمج التكنولوجيا في التعليم، لطلاب المجموعتين التجريبيتين الأولى والثانية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية الأولى، كما أنه يوجد فرق دال إحصائياً في مستوى أداء الجوانب الأدائية لمهارات دمج التكنولوجيا فى التعليم، لطلاب المجموعتين التجريبيتين الأولى والثانية في التطبيق البعدي لبطاقة الملاحظة لصالح المجموعة التجريبية الأولى، وكذلك يوجد فرق دال إحصائياً في مقياس العبء المعرفي المرتبط بمهارات دمج التكنولوجيا في التعليم، لطلاب المجموعتين التجريبيتين الأولى والثانية في التطبيق البعدي لمقياس العبء المعرفي لصالح المجموعة التجريبية الأولى، وقد أوصي البحث بضرورة الاهتمام بالأنشطة التعليمية أثناء تقديم المقررات لما لها أثر كبير في تحسين نواتج التعلم لدى المتعلمين، والسعى لتقديم الأنشطة الإلكترونية الموجهة ضمن بيئات التعلم الإلكترونية المختلفة لما لها من تأثير إيجابي على أداء المتعلمين في الجوانب المعرفية والمهارية وخفض العبء المعرفي خصوصاً الطلاب ذوي الإعاقة السمعية، وتوعية مصممي البرامج التعليمية بعدم إغفال الأنشطة وتصميمها بطريقة منهجية بما يتناسب مع الفئة المقدمة إليهم.
الكلمات المفتاحية: الأنشطة الإلكترونية، التعلم المصغر النقال، مهارات دمج التكنولوجيا في التعليم، خفض العبء المعرفي، ذوي الإعاقة السمعية.
The aim of the current research is to reveal the effect of stereotypical design of activities (guided/free) in a mobile micro-learning environment to reduce the cognitive load associated with the skills of integrating technology into education for educational technology students with hearing disabilities. The research sample (20) was chosen from male and female students in the first year department. Educational technology for people with hearing disabilities at the Faculty of Specific Education, Zagazig University, and they were divided randomly into two experimental groups. The first experimental group was presented with content in the style of designing guided activities in a mobile micro-learning environment. For the second experimental group, the content is presented in the style of designing free activities in a mobile micro-learning environment, and the measurement tools were an achievement test: to measure the cognitive aspect related to the skills of integrating technology into education, a note card: to measure the performance aspect related to the skills of integrating technology into education, and a scale for reducing the cognitive load that was done. The Helmy El-Fil scale (2015) was adopted, and the general design model was used. The research results resulted in the following: There is a statistically significant difference in the level of achievement of the cognitive aspects of the skills of integrating technology into education, for the students of the first and second experimental groups in the post-application of the achievement test in favor of the first experimental group. There is also a statistically significant difference in the level of performance of the performance aspects of the skills of integrating technology into education, for the students of the two groups. The first and second experiments in the post-application of the observation card were in favor of the first experimental group, and there was also a statistically significant difference in the measure of cognitive load associated with the skills of integrating technology into education. For the students of the first and second experimental groups in the post-application of the cognitive load scale for the benefit of the first experimental group, the research recommended the necessity of paying attention to educational activities while presenting the courses because they have a significant impact on improving the learning outcomes of the learners, and striving to provide directed electronic activities within the various electronic learning environments because of their A positive impact on the performance of learners in the cognitive and skill aspects, reducing the cognitive load, especially students with hearing disabilities, and educating educational program designers not to neglect activities and designing them in a systematic manner that is appropriate for the category presented to them.
Keywords: Electronic Activities, Mobile Micro-learning, Sills for Integrating Technology into Education, Reducing Cognitive load, People with Hearing Disabilities.