التفاعل بين نمط ممارسة المهام (موزعة- مركزة) ومستوى السعة العقلية (منخفض- مرتفع) ببيئة تعلم إلكترونية وأثره على تنمية مهارات إنتاج قواعد البيانات والكفاءة الذاتية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلفون

1 أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد كلية التربية- جامعة المنصورة

2 مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية- جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث إلى تنمية مهارات إنتاج قواعد البيانات والكفاءة الذاتية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم وذلك من خلال الكشف عن التفاعل بين نمط ممارسة المهام (موزعة- مركزة) ومستوى السعة العقلية (منخفض- مرتفع)، وتم تطبيق التجربة الأساسية للبحث على عينة من طلاب المستوى الثاني بكلية التربية النوعية جامعة الزقازيق مكونة من (80) طالبًا وطالبة؛ وتم تقسيمهم عشوائيًا إلى أربعة مجموعات قوام كل مجموعة (20) طالبًا وطالبة وفق التصميم شبه التجريبي للبحث وهو: المجموعة التجريبية الأولى: نمط ممارسة المهام (موزعة) ومستوى السعة العقلية (منخفض)، والمجموعة التجريبية الثانية: نمط ممارسة المهام (موزعة) ومستوى السعة العقلية (مرتفع)، والمجموعة التجريبية الثالثة: نمط ممارسة المهام (مركزة) ومستوى السعة العقلية (منخفض)، والمجموعة التجريبية الرابعة: نمط ممارسة المهام (مركزة) ومستوى السعة العقلية (مرتفع)، وتمثلت أدوات البحث في: اختبار تحصيلي للجانب المعرفي لمهارات إنتاج قواعد البيانات، وبطاقة ملاحظة أداء مهارات إنتاج قواعد البيانات، وبطاقة تقييم المنتج النهائي لمهارات إنتاج قواعد البيانات، ومقياس السعة العقلية، ومقياس الكفاءة الذاتية، وتم استخدام كل من المنهج المسح الوصفي والمنهج التجريبي، وبعد تنفيذ التجربة ومعالجة البيانات إحصائيًّا توصلت نتائج البحث إلى أن نمط ممارسة المهام (موزعة) أفضل من نمط ممارسة المهام (مركزة) في تنمية مهارات إنتاج قواعد البيانات والكفاءة الذاتية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، وأن مستوى السعة العقلية مرتفع أفضل من مستوى السعة العقلية منخفض في تنمية مهارات إنتاج قواعد البيانات والكفاءة الذاتية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، وأحدث التفاعل بين نمط ممارسة المهام (موزعة- مركزة) ومستوى السعة العقلية (منخفض- مرتفع) أثرًا لصالح مجموعة نمط ممارسة المهام (موزعة) ومستوى السعة العقلية (مرتفع)، ويوصي البحث بضرورة تطوير بيئات التعلم الالكترونية المعتمدة على أنماط ممارسة المهام مع مراعاة الفروق الفردية وفق مستوى السعة العقلية.
الكلمات المفتاحية: ممارسة المهام؛ السعة العقلية؛ مهارات إنتاج قواعد البيانات؛ الكفاءة الذاتية.
Abstract:
The research aimed to develop database production skills and self-efficacy among educational technology students by revealing the interaction between the style of performing tasks (distributed- focused) and the level of mental capacity (low- high), The basic experiment of the research was applied to a sample of second-level students at the Faculty of Specific Education, Zagazig University, consisting of (80) male and female students. They were randomly divided into four groups of (20) male and female students in each group, according to the quasi-experimental design of the research, which is: the first experimental group: the pattern of practicing tasks (distributed) and the level of mental capacity (low), and the second experimental group: the pattern of practicing tasks (distributed) and the level of capacity. Mental capacity (high), the third experimental group: the style of practicing tasks (focused) and the level of mental capacity (low), and the fourth experimental group: the style of practicing tasks (focused) and the level of mental capacity (high), The research tools were: an achievement test for the cognitive aspect of database production skills, a note card for the performance of database production skills, a score card for the final product of database production skills, a mental capacity scale, and a self-efficacy scale. Both approaches, the descriptive survey approach and the experimental approach, were used, After implementing the experiment and processing the data statistically, the research results concluded that the pattern of doing tasks (distributed) is better than the pattern of doing tasks (concentrated) in developing database production skills and self-efficacy among educational technology students, and that a high level of mental capacity is better than a low level of mental capacity in Developing database production skills and self-efficacy among educational technology students. The interaction between the style of doing tasks (distributed - focused) and the level of mental capacity (low- high) produced an effect in favor of the group of style of doing tasks (distributed) and the level of mental capacity (high), The research recommends the necessity of Developing e-learning environments based on patterns of task practice, taking into account individual differences according to the level of mental capacity.
Keywords: Exercise tasks; mental capacity; Database production skills; Self-efficacy.