مستوى كثافة التلميحات البصرية (منخفض/ مرتفع) بمنصات التعلم الرقمية وأثرها في تنمية الوعي بالأمن الفكري والمعلوماتي والانخراط في التعلم لدى طلاب كلية التربية جامعة المنصورة

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد كلية التربية - جامعة المنصورة

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تنمية الوعي بالأمن الفكري والمعلوماتي والانخراط في التعلم لدى طلاب كلية التربية جامعة المنصورة من خلال كثافة التلميحات البصرية (منخفض/ مرتفع) بمنصات التعلم الرقمية. وتم تطبيق التجربة الأساسية للبحث على عينة من طلاب الفرقة الثالثة بكلية التربية جامعة المنصورة مكونة من (60) طالباً وطالبة، وتم تقسيمها عشوائيًا إلى مجموعتين تجريبيتين قوام كل واحدة منها (30) طالباً وطالبة وفق التصميم شبة التجريبي للبحث وهما: المجموعة التجريبية الأولى: مستوى كثافة التلميحات البصرية (منخفض) بمنصات التعلم الرقمية، والمجموعة التجريبية الثانية: مستوى كثافة التلميحات البصرية (مرتفع) بمنصات التعلم الرقمية، وتمثلت أدوات البحث في: مقياس الوعي بالأمن الفكري والمعلوماتي، ومقياس الانخراط في التعلم لدى طلاب كلية التربية جامعة المنصورة نحو استخدام منصات التعلم الرقمية. وبعد تنفيذ التجربة ومعالجة البيانات إحصائيًّا، تم التوصل إلى النتائج التالية: وجود فرق دال إحصائيا عند مستوي دلالة (0.05) ≥ بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الأولى ( مستوى كثافة التلميحات البصرية منخفض)، والمجموعة التجريبية الثانية (مستوى كثافة التلميحات البصرية مرتفع( في القياس البعدي لمقياس الوعي بالأمن الفكري والمعلوماتي لصالح المجموعة التجريبية الثانية، ووجود فرق دال إحصائيا عند مستوي دلالة (0.05) ≥ بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الأولى (مستوى كثافة التلميحات البصرية منخفض)، والمجموعة التجريبية الثانية (مستوى كثافة التلميحات البصرية مرتفع( في القياس البعدي لمقياس الانخراط في التعلم لصالح المجموعة التجريبية الثانية، ويوصي البحث بضرورة توظيف التلميحات البصرية بمنصات التعلم الرقمية في تنمية الوعي بالأمن الفكري والمعلوماتي والانخراط في التعلم لدى طلاب كلية التربية جامعة المنصورة.
الكلمات المفتاحية: التلميحات البصرية منخفض- التلميحات البصرية مرتفع- منصات التعلم الرقمية- الأمن الفكري والمعلوماتي- الانخراط في التعلم.
             The current research aims at developing awareness of intellectual and information security and engagement in learning among students of the Faculty of Education, Mansoura University, through the level of visual clues (low/high) on digital learning platforms. The basic experimental research was applied to a sample of third-year students at the Faculty of Education, Mansoura University, consisting of 60 male and female students. Each was randomly divided into two experimental groups, each consisting of 30 male and female students, according to the quasi-experimental design of the research, which are: the first experimental group, the level of visual clues (low) on digital learning platforms, and the second experimental group, the level of visual clues (high) on digital learning platforms. The research tools were the intellectual and information security awareness scale, and the engagement in learning scale towards the use of digital learning platforms by students of the Faculty of Education, Mansoura University. After implementing the experiment and statistically processing the data, the following results were reached: there is a statistically significant difference at the significance level (0.05) ≥ between the average grades of the first experimental group (low level of visual clues), and the second experimental group (high level of visual clues) in the dimensional measurement of the intellectual and information security awareness scale in favor of the second experimental group, and there is a statistically significant difference at the significance level (0.05) ≥ between the average grades of the first experimental group (low level of visual clues), and the second experimental group (high level of visual clues) in the dimensional measurement of the engagement in learning scale in favor of the second experimental group. The research recommends the necessity of using visual clues on digital learning platforms to develop intellectual and information security awareness and engagement in learning among students of the Faculty of Education, Mansoura University.
Keywords: Low visual clues, High visual clues, Digital learning platforms, Intellectual and information security, Engagement in learning.