التفاعل بين نسق تتابع محتوى فيديو المحاكاة اللغوية (الهرمي-التوسعي) والأسلوب المعرفي (المجازفة-الحذر) وأثره في تحسين النطق باللغة الانجليزية وخفض القلق اللغوي لطلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية- جامعة حلوان

المستخلص

استهدف البحث تحسين النطق باللغة الإنجليزية وخفض مستوى القلق اللغوي لطلاب الصف الأول الثانوي، وذلك بالكشف عن أثر التفاعل بين نسقين لتتابع المحتوى (الهرمي-التوسعي) والأسلوب المعرفي (المجازفة-الحذر) باستخدام مجموعة من مقاطع الفيديو للمحاكاة اللغوية تم اعدادها بمعالجتين مختلفتين على ضوء المتغير المستقل للبحث. وقامت الباحثة بإعداد قائمة بمعايير النطق باللغة الإنجليزية، استندت إليها في إعداد مقياس التقدير اللفظي لمستويات الأداء لنطق اللغة الإنجليزية. ولقياس مستوى القلق اللغوي استعانت الباحثة بمقياس القلق اللغوي داخل قاعات الدراسة للغة الأجنبية (FLCAS) من اعداد (Horwitz, Horwitz & Cope, 1986)، بعد ترجمته وتقنينه. كما استخدمت المنهج التجريبي، وتم الاعتماد على التصميم شبه التجريبي (2×2)، وتكونت عينة البحث من (60) طالب بالصف الأول الثانوي، تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات تجريبية وفقا لنسقي تتابع المحتوى والأسلوب المعرفي. وأسفرت نتائج البحث عن تحسن النطق باللغة الإنجليزية لدى الطلاب ممن درسوا باستخدام مقاطع الفيديو للمحاكاة اللغوية بنسق التتابع التوسعي عن أقرانهم ممن درسوا بنسق التتابع الهرمي. بينما أسفرت النتائج عن عن خفض مستوى القلق اللغوي لدى الطلاب ممن درسوا باستخدام مقاطع الفيديو للمحاكاة اللغوية بنسق التتابع الهرمي عن أقرانهم ممن درسوا بنسق التتابع التوسعي. كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق بين الطلاب في نطق اللغة الإنجليزية يرجع للتفاعل بين نسق تتابع محتوى فيديو المحاكاة اللغوية (الهرمي-التوسعي) والأسلوب المعرفي (المجازفة-الحذر)، رغم وجود فروق بينهم في مستوى القلق اللغوي يرجع لهذا التفاعل وذلك لصالح الطلاب المجازفون ممن درسوا بنسق التتابع الهرمي.
الكلمات المفتاحية: المحاكاة اللغوية-التتابع الهرمي للمحتوى–التتابع التوسعي للمحتوى–الأسلوب المعرفي-المجازفة-الحذر-مهارات النطق-القلق اللغوي.
 Abstract:
The research aimed at improving English pronunciation and reducing language anxiety of secondary stage first-year students, by investigating the effect of the interaction between two-content sequence patterns (hierarchical-expansive) and cognitive styles (risk-caution) through a set of shadowing-based videos, which were prepared in two designs according to the independent variable of the research. The researcher prepared a list of English pronunciation criteria, on which she relied on to prepare a pronunciation rubric to evaluate students’ English pronunciation. To measure students' language anxiety, the researcher used the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) prepared by (Horwitz, Horwitz & Cope, 1986), after being translated and simplified. The researcher used the quasi-experimental approach, and the experimental design was relied upon (2×2 Factorial Design). The research subject consisted of (60) secondary stage first-year students, who were divided into four experimental groups according to the two-content sequence patterns and the cognitive style. The results revealed an improvement in English pronunciation among students who studied through shadowing videos with the expansive sequence pattern over their peers who studied with the hierarchical sequence. While the results revealed a decrease in linguistic anxiety level among students who studied through shadowing videos with the hierarchical sequence pattern over their peers who studied with the expansive sequence. The results also revealed that there were no differences among the students in English pronunciation due to the interaction between shadowing videos’ sequence pattern (hierarchical-expansive), and cognitive style (risk-caution), although there were differences among them in linguistic anxiety, due to the that interaction in favor of risk-taking students who studied with the hierarchical sequence pattern.
Key words: English shadowing-Hierarchical content sequence-Elaborative content sequence-Cognitive Style- Risk-Caution-English pronunciation-language anxiety.