التفاعل بين مستويي تقديم الإنفوجرافيك التفاعلي (الأفقي/ المتعمق) ونمطي التعليق (النصي/ الصوتي) ببيئة منصات التعلم الإلكتروني وأثره على تنمية البراعة التدريسية والمرونة المعرفية لدى طلاب الدبلوم العامة في التربية

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلفون

1 مدرس المناهج وطرق تدريس علم النفس كلية التربية- جامعة المنصورة

2 مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية- جامعة المنصورة

المستخلص

       هدف البحث إلى تنمية البراعة التدريسية والمرونة المعرفية لدى طلاب الدبلوم العامة في التربية من خلال الكشف عن أثر التفاعل بين مستويي تقديم الإنفوجرافيك التفاعلي (الأفقي/ المتعمق) ونمطي التعليق (النصي/الصوتي) ببيئة منصة CLANED التعليمية، واستخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي، وتمثلت عينة البحث في (200) طالبًا من طلاب الدبلوم العامة في التربية شعبتي علم النفس والفلسفة والاجتماع بكلية التربية جامعة المنصورة، وتم تقسيمهم بطريقة عشوائية على أربع مجموعات تجريبية كل مجموعة (50) طالبًا، حيث درست المجموعة التجريبية الأولى من خلال مستوى التقديم الأفقي ونمط التعليق النصي، والمجموعة التجريبية الثانية من خلال مستوى التقديم الأفقي ونمط التعليق الصوتي، والمجموعة التجريبية الثالثة من خلال مستوى التقديم المتعمق ونمط التعليق النصي، والمجموعة الرابعة من خلال مستوى التقديم المتعمق ونمط التعليق الصوتي، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التطبيقيين القبلي والبعدي للمجموعات التجريبية الأربع في كل من: (اختبار البراعة التدريسية بأبعاده: (الاستيعاب المفاهيمي، والطلاقة الإجرائية، والاستدلال المنطقي، والكفاءة الاستراتيجية)، وبطاقة ملاحظة الأداء التدريسي للبراعة التدريسية (بعد الرغبة المنتجة)، ومقياس المرونة المعرفية بأبعاده: (التنوع المعرفي، والتجديد المعرفي، والتشكيل المعرفي) لصالح التطبيق البعدي، كما توصلت نتائج البحث إلى  وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى التقديم (الأفقي/ المتعمق) لصالح المستوي  المتعمق، وأيضا توصلت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين نمط التعليق (النصي/الصوتي) لصالح نمط التعليق الصوتي، وتوصلت نتائج البحث أيضًا إلى عدم وجود فروق ترجع لأثر التفاعل بين مستوى التقديم ونمط التعليق، وذلك في كل من: اختبار البراعة التدريسية، وبطاقة ملاحظة الأداء التدريسي للبراعة التدريسية، ومقياس المرونة المعرفية، وأوصت نتائج البحث بضرورة إجراء مزيد من الدراسات والبحوث حول مستوىي تقديم الإنفوجرافيك التفاعلي ونمطي التعليق المصاحب ببيئة منصات التعلم الإلكتروني.
كلمات مفتاحية: الانفوجرافيك التفاعلي - مستويات التقديم بالانفوجرافيك التفاعلي- أنماط التعليق بالانفوجرافيك التفاعلي– بيئة منصة CLANED التعليمية- البراعة التدريسية- المرونة المعرفية.
Abstract:     
    The research aimed to develop teaching proficiency and cognitive flexibility among students of the General Diploma in Education by revealing the effect of the interaction between two levels of interactive infographic presentation (horizontal / in-depth) and two types of commentary (text / audio) in the environment of the CLANED educational platform. This study used a descriptive-analytical approach and the experimental approach. The research sample consisted of 200 students from the general diploma program in education in the two departments of psychology and philosophy, and sociology at the Faculty of Education at Mansoura University, who were randomly divided into four experimental groups of 50 each. The first experimental group was taught through the interaction between the level of horizontal presentation and the style of textual commentary. The second experimental group was taught through the interaction between the level of horizontal presentation and the style of audio commentary. The third experimental group was taught through the interaction between the level of in-depth presentation and the style of textual commentary. Finally, the fourth experimental group was taught through the interaction between the in-depth presentation level and the audio commentary pattern. The research results revealed that there were statistically significant differences between the pre and post administrations of the four experimental groups of each of the three test: teaching proficiency test and its dimensions (conceptual comprehension, procedural fluency, logical reasoning, and strategic competence),  the teaching performance note card for teaching proficiency(after productive desire), and cognitive flexibility scale (cognitive diversity, cognitive renewal, and cognitive formation) in favor of the post-administration. The results of the research also found that there were statistically significant differences between the two levels of interactive infographic presentation (horizontal and in-depth) in favour of the level of in-depth interactivity. In addition, the results of the research also indicated that there were no differences due to the effect of the interaction between the two levels of interactive infographic presentation and the two types of commentary in each of the following: the teaching proficiency test, the teaching performance note card for teaching proficiency, and the cognitive flexibility scale. The results of the research recommend the necessity of conducting more studies on the levels of interactive infographic presentation and commenting patterns in interactive infographics in the e-learning platform environment.
Keywords: Interactive info graphics - levels of interactive infographic presentation - Commenting styles - CLANED platform - Teaching Proficiency - Cognitive flexibility