التفاعل بين نمط تقديم الأسئلة الضمنية (الموزعة أثناء العرض/ المجمعة في نهاية العرض) بالفيديو المواضيعي عبر الويب والسعة العقلية (المرتفعة/ المنخفضة) على العبء المعرفي وتنمية مهارات تصميم المحتوى الرقمي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلفون

مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية- جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث الحالي الكشف عن أثر التفاعل بين نمط تقديم الأسئلة الضمنية (الموزعة أثناء العرض/ المجمعة في نهاية العرض) بالفيديو المواضيعي عبر الويب والسعة العقلية (المرتفعة/ المنخفضة) على العبء المعرفي وتنمية مهارات تصميم المحتوى الرقمي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، واستخدمت الباحثتان التصميم التجريبي (2×2)، حيث يتضمن التصميم التجريبي معالجتين إحداهما تناولت نمط الأسئلة الضمنية الموزعة أثناء العرض بالفيديو المواضيعي عبر الويب، والأخرى نمط الأسئلة الضمنية المجمعة في نهاية العرض بالفيديو المواضيعي عبر الويب، وتم استخدام منهج تطوير المنظومات التعليمية، لتحديد المهارات، ومعايير تصميم الفيديو المواضيعي عبر الويب، والأسئلة الضمنية، وتكونت عينة البحث من (160) طالبًا وطالبة من المستوى الأول قسم تكنولوجيا التعليم بكلية التربية النوعية-  جامعة بنها، في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي (2021/ 2022)، وتم توزيعهم على (4) مجموعات تجريبية، الأولى نمط الأسئلة الضمنية الموزعة أثناء العرض والسعة العقلية المرتفعة، والثانية نمط الأسئلة الضمنية المجمعة في نهاية العرض والسعة العقلية المرتفعة، والثالثة نمط الأسئلة الضمنية الموزعة أثناء العرض والسعة العقلية المنخفضة، والرابعة نمط الأسئلة الضمنية المجمعة في نهاية العرض والسعة العقلية المنخفضة، ذلك وفقًا لمعايير التصميم المحددة، وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي لقياس الجوانب المعرفية لمهارات تصميم المحتوى الرقمي، بطاقة الملاحظة لقياس الجوانب الأدائية لمهارات تصميم المحتوى الرقمي، مقياس العبء المعرفي، وبعد تطبيق أدوات البحث ومواد المعالجة التجريبية على عينة البحث الأساسية، واستخدام تحليل التباين ثنائي الاتجاه. فقد أسفرت النتائج عن وجود أثر للتفاعل بين نمطي الأسئلة الضمنية الموزعة أثناء العرض/ المجمعة في نهاية العرض بالفيديو المواضيعي عبر الويب والسعة العقلية في تنمية مهارات المحتوى الرقمي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم في كل من التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي، وبطاقة الملاحظة، لصالح المجموعة التجريبية الأولى التي درست بنمط الأسئلة الضمنية الموزعة أثناء العرض بالفيديو المواضيعي عبر الويب والسعة العقلية المرتفعة، والمجموعة التجريبية الثانية التي درست بنمط الأسئلة الضمنية المجمعة في نهاية العرض بالفيديو المواضيعي عبر الويب والسعة العقلية المرتفعة، وقد ساعد ذلك على خفض العبء المعرفي، وفي ضوء ذلك قدمت الباحثتان مجموعة من التوصيات والمقترحات.
الكلمات المفتاحية Keywords: الفيديو المواضيعي عبر الويب- الأسئلة الضمنية (الموزعة أثناء العرض/ المجمعة في نهاية العرض)- السعة العقلية- العبء المعرفي- مهارات تصميم المحتوى الرقمي.
Abstract:
The current research has aimed to find out the impact of interaction between the pattern of implicit presentation questions (distributed during presentation / collected at the end of presentation) via a thematic video and by the web and mental capacity (high / low) on the cognitive load and the development of skills for digital content design among students of educational technology, so both researchers have followed the Experimental design (2x2), this design has included two aspects to address the research, one of which dealt with the pattern of implicit questions distributed during presentation by the thematic video and via the web, while the other side has dealt with the pattern of implicit questions collected at the end of the presentation by the thematic video and via the web, the learning system development method was applied in order to identify the skills, as well as thematic video design standards through the web and the implicit questions, the research sample have consisted of (160) first-level students in the Department of Education Technology at the Faculty of Specific Education at Benha University, the sample of study has been male and female students in their first academic semester for the university years (2021/2022), the students have been distributed into (4) experimental groups, where the implicit questions that have been distributed during the presentation and the high mental capacity have been directed to the first group, the second group have handled the pattern of implicit questions collected at the end of presentation as well as the high mental capacity, the third experimental group have dealt with the pattern of implicit questions distributed during presentation and the low mental capacity, the fourth group have handled the pattern of implicit questions collected at the end of presentation and the low mental capacity according to the specified design criteria, The research tools have consisted of an achievement test in order to measure the cognitive aspects of the skills related to designing digital content, using the observation card to measure the performance aspects of digital content design skills, the cognitive load measurement and after applying that, with the experimental means on the main research sample, and following the two-way analysis of variance; accordingly, the study results have  revealed that there has been an interaction between the two types of implicit questions distributed during the presentation/collected at the end of the thematic video presentation via the web and mental capacity in developing digital content skills for students  of Education Technology In both the post application of the achievement test and in the observation card and it has been in favor of the first experimental group which have studied in the pattern of implicit questions distributed during the thematic video presentation via the web and high mental capacity and the second experimental group  studied by the pattern of collected implicit questions at the end of   thematic video  via the web and high mental capacity, as this helped in reducing the cognitive load, accordingly; the two researchers have come up with a set of recommendations and proposals.
Keywords: - Thematic Video via the Web -Implicit Questions (Distributed during presentation/Collected at the end of presentation-Mental Capacity-Cognitive Load-Skills of Digital Content Design.