التفاعل بين نمط عرض السرد الصوتي القصصي (مفصل/ موجز) وتوقيت تقديمه (قبل/ أثناء) عرض النص ببيئة الواقع المعزز وأثره في تنمية مهارات الإدراك السمعي البصري والذكاء الأخلاقي لدى طفل الروضة

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم كلية الدراسات العليا للتربية - جامعة القاهرة

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى معرفة أثر التفاعل بين عرض السرد الصوتي القصصي (موجز ومفصل) وتوقيت تقديمه (أثناء – قبل) عرض النص ببيئة الواقع المعزز وأثره في تنمية مهارات الإدراك السمعي البصري والذكاء الأخلاقي لدى طفل الروضة، وللوصول إلى هذا الهدف استخدمت الباحثة منهج البحث التجريبي، ومراجعة الأدبيات التربوية السابقة، والتي تتعلق بتصميم نمطي السرد الصوتي القصصي (موجز ومفصل) ببيئة الواقع المعزز وتوقيت تقديمه (قبل وأثناء)عرض النص، كما تم إعداد قائمة بمعايير القصة  القائمة على الواقع المعزز بنمطي السرد الصوتي(موجز ومفصل) وتوقيت تقديمه (أثناء- قبل)عرض النص، وتم استخدام نموذج محمد خميس (2007) في تصميم نمطي السرد الصوتي القصصي(موجز ومفصل) ببيئة الواقع المعزز، كما تم إعداد أدوات البحث وهي مقياس الإدراك السمعي البصري، واختبار الذكاء الأخلاقي، وتكونت عينة البحث من(83) طفل/ة من رياض الأطفال مستوى ثاني بمدرسة قومية العجوزة للغات، وتم تقسيمهم إلى أربع مجموعات تجريبية، مجموعتان لنمط السرد الصوتي الموجز (المجموعة الأولى مكونة من 20 طفل/ة والمجموعة الثانية مكونة من 21طفل/ة)، ومجموعتان لنمط السرد الصوتي المفصل (كل مجموعة مكونة من 21 طفل/ ة)، ثم تطبيق أساليب المعالجة الإحصائية البارا مترية باستخدام برنامج(SPSS V.25)، وتوصلت أهم النتائج إلى أن استخدام نمط السرد الصوتي القصصي الموجز ببيئة الواقع المعزز كان الأفضل بالنسبة لنتائج التطبيق البعدي لمقياس الإدراك السمعي البصري واختبار الذكاء الأخلاقي من السرد  القصصي المفصل، وتوقيت تقديمه قبل عرض النص ببيئة الواقع المعزز كان أفضل بالنسبة لنتائج التطبيق البعدي لمقياس الإدراك السمعي البصري واختبار الذكاء الأخلاقي من توقيت تقديم السرد الصوتي القصصي أثناء عرض النص، في حين عدم وجود تباين بين مجموعات البحث نتيجة تفاعل بين نمط السرد الصوتي القصصي وتوقيت تقديمه في التطبيق البعدي لمقياس الإدراك السمعي البصري، ووجود تباين بين مجموعات البحث نتيجة تفاعل بين نمط السرد الصوتي القصصي وتوقيت تقديمه ببيئة الواقع المعزز في التطبيق البعدي لاختبار الذكاء الأخلاقي. 
الكلمات الدالة: ببيئة الواقع المعزز، أنماط السرد الصوتي القصصي، الإدراك السمعي البصري، الذكاء الأخلاقي.
Abstract:
The current research aimed to find out the effect of the interaction between the audio narration storytelling style (brief and detailed) in augmented reality, and its impact on the development of auditory-visual perception skills and moral intelligence for kindergarten children. To reach this goal, the researcher used the experimental research method, and reviewed the previous educational literature, which is related to the design of the two types of audio narration storytelling (brief and detailed) in the augmented reality and the timing of its presentation in relation to the text. and detailed) and the timing of its presentation (during - before), and the model of Muhammad Khamis (2007) was used in designing the two types of audio narration (brief and detailed), and the research tools were prepared, which are the auditory visual perception scale, and the moral intelligence test, and the research sample consisted of (83)children from kindergarten, second level, at Al-Agouza National Language School, and they were divided into four experimental groups, two groups for the brief audio narration storytelling (the first group consisted of 20 children and the second group consisted of 21 children), and two groups for the detailed audio narration storytelling (each A group of 21 children), then applying the parametric statistical treatment methods using the (SPSS V.25) program. The most important results were that the use of the brief audio narration storytelling in augmented reality was the best for the results of the post-application of the physical cognition scale Auditory visual and moral intelligence test of detailed narration, and the timing of presentation of the audio narration before presentation of the text in the augmented reality was better for the results of the post application of the auditory visual perception scale and the test of moral intelligence than the timing of presentation of the audio narration storytelling during the presentation of the text, while there was no variation between groups The research is the result of an interaction between the audio narration storytelling and timing of its presentation in the post application of the auditory and visual perception scale, and there is a difference between the research groups as a result of an interaction between the audio narration storytelling and timing of its presentation in the post application of the moral intelligence test.
Key Words: Augmented reality, storytelling style, audio narration patterns, auditory and visual perception, moral intelligence.