تصميم بيئة تعلم معكوس قائمة على التفاعل بين نمط التعلم التشاركي والأسلوب المعرفي وأثرها في تنمية مهارات التصميم التعليمي وخفض التجول العقلي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية- جامعة طنطا

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى إستقصاء أثر تصميم بيئة تعلم معكوس قائمة على التفاعل بين نمط التعلم التشاركي (تآزري / تسلسلي) والأسلوب المعرفي (مستقلين / معتمدين) على المجال الإدراكي في تنمية مهارات التصميم التعليمي وخفض التجول العقلي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، وتم توزيع عينة البحث إلى (4) مجموعات، الأولى تدرس بنمط التعلم التشاركي تآزري  بأسلوب معرفي (مستقلين), والثانية تدرس بنمط التعلم التشاركي تآزري  بأسلوب معرفي (معتمدين)، والثالثة تدرس بنمط التعلم التشاركي تسلسلي بأسلوب معرفي (مستقلين)، والرابعة تدرس بنمط التعلم التشاركي تسلسلي بأسلوب معرفي (معتمدين)، واستخدمت الباحثة المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي في تطبيق المعالجة، وتم تطبيق أدوات قياس قبليا وبعديا للمجموعات. وقد وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعات التجريبية لصالح المجموعة التجريبية (الأولى) التي تدرس بنمط التعلم التشاركي تآزري بأسلوب معرفي (مستقلين) في التحصيل المعرفي والأداء المهاري المرتبط بمهارات تصميم المواقف التعليمية وخفض التجول العقلي، بينما كانت المجموعة (الرابعة) التي تدرس بنمط التعلم التشاركي تسلسلي بأسلوب معرفي (معتمدين) هي أقل المجموعات في التحصيل المعرفي والأداء المهاري المرتبط بمهارات تصميم المواقف التعليمية وخفض التجول العقلي. كما وجدت علاقة ارتباطية بين درجات الطلاب على الاختبار التحصيلى لمهارات تصميم المواقف التعليمية، ودرجاتهم على بطاقة الملاحظة لمهارات تصميم المواقف التعليمية، ودرجاتهم على بطاقة تقييم المنتج, ودرجاتهم على مقياس التجول العقلي.
 
الكلمات المفتاحية:  التعلم المعكوس - نمط التعلم التشاركي – الأسلوب المعرفي – مهارات التصميم التعليمي – التجول العقلي.
Abstract:
            The aim of the current research is to investigate the effect of designing a flipped learning environment based on the interaction between the collaborative learning style (synergistic / sequential) and the cognitive style (independent / dependent) on the cognitive domain in developing instructional design skills and reducing mind wandering among educational technology students, and the research sample was distributed to (4) groups, the first is taught in the style of collaborative and synergistic learning in a cognitive style (independent), the second is taught in the style of collaborative synergistic learning in a cognitive style (dependent), and the third is taught in the style of sequential collaborative learning in a cognitive style (independent), and the fourth is taught in the style of sequential collaborative learning in a cognitive style ( The researcher used the experimental method based on the quasi-experimental design in applying the treatment, and pre and post measurement tools were applied to the groups. The results of the research resulted in the presence of statistically significant differences between the experimental groups in favor of the experimental group (the first), which studies in the collaborative, synergistic learning style in a cognitive style (independent) in cognitive achievement and skill performance related to the skills of designing educational situations and reducing mental wandering, while the (fourth) group was Which are taught in a sequential collaborative learning style in a cognitive style (accredited) is the least group in cognitive achievement and skill performance related to the skills of designing educational situations and reducing mind wandering. It also found a correlation between the students' scores on the achievement test for the skills of designing educational situations, their scores on the observation card for the skills of designing educational situations, their scores on the product evaluation card, and their scores on the scale of mind wandering.
eywords:
                  Flipped Learning – Collaborative Learning Patterns – Instructional Design Skills – Cognitive Style – Mind wandering.