التفاعل بين نمطي الدعم (داخلي/ خارجي) ببيئة تدريب إلكتروني وأسلوب التفكير(التحليلي/ الكلي) وأثرة على تنمية مهارات إدارة المنصات الرقمية لدي معلمي المرحلة الثانوية

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية/ جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث إلى تنمية مهارات إدارة المنصات الرقمية لدى معلمي المرحلة الثانوية من خلال التفاعل بين نمطي الدعم (داخلي/ خارجي) ببيئة تدريب إلكتروني وأسلوب التفكير(التحليلي/ الكلي)، وتكونت عينة البحث من (96) معلم/معلمة بمدرسة الشهيد محمد عبد الحميد حسن الرسمية للغات، ومدرسة طوخ الثانوية للبنات، بإدارة طوخ التعليمية بمحافظة القليوبية، في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2020/ 2021، وتم تقسيم المعلمين إلى أربع مجموعات تجريبية متساوية طبقًا لمتغيرات البحث، وتمثلت أدوات البحث في: اختبار للجانب المعرفي لمهارات إدارة المنصات الرقمية، وبطاقة ملاحظة الأداء، ومقياس أسلوب التفكير، واستخدمت الباحثة التصميم شبة التجريبي ومنهج البحث التطويري، وبعد تطبيق تجربة البحث الأساسية ومعالجة البيانات إحصائيًا، توصلت نتائج البحث إلي وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (≤ 0.05) بين متوسطات درجات معلمي المجموعات التجريبية الأربعة في الجانب المعرفي البعدي لمهارات إدارة المنصات الرقمية ترجع إلى التأثير الأساسي للتفاعل بين نمطي الدعم (داخلي/ خارجي) وأسلوب التفكير(التحليلي مقابل الكلي)، وجاءت أعلى الفروق لصالح المجموعة التجريبية الثانية (نمط الدعم الداخلي وأسلوب التفكير الكلي)، ثم المجموعة التجريبية الرابعة (نمط الدعم الخارجي وأسلوب التفكير الكلي)، ثم المجموعة التجريبية الأولي (نمط الدعم الداخلي وأسلوب التفكير التحليلي)، ثم المجموعة التجريبية الثالثة (نمط الدعم الخارجي وأسلوب التفكير التحليلي)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (≤ 0.05) بين متوسطات درجات معلمي المجموعات التجريبية الأربعة في الجانب الأدائي البعدي لمهارات إدارة المنصات الرقمية ترجع إلى التأثير الأساسي للتفاعل بين نمطي الدعم (داخلي/ خارجي) وأسلوب التفكير (التحليلي مقابل الكلي)، وجاءت أعلى الفروق لصالح المجموعة التجريبية الثانية (نمط الدعم الداخلي وأسلوب التفكير الكلي)، وأقل الفروق لصالح المجموعة التجريبية الثالثة (نمط الدعم الخارجي وأسلوب التفكير التحليلي)، بينما تساوت المجموعة التجريبية الأولي (نمط الدعم الداخلي وأسلوب التفكير التحليلي) والمجموعة التجريبية الرابعة (نمط الدعم الخارجي وأسلوب التفكير الكلي) ولم تظهر بينهم فروق دالة إحصائيًا.
الكلمات المفتاحية: الدعم الإلكتروني (داخلي/خارجي)، بيئات التدريب الإلكتروني، أسلوب التفكير(التحليلي/ الكلي)، المنصات الرقمية.
The interaction between the two types of support (internal / external) in the electronic training environment and the (analytical / holistic) thinking style and its impact on the development of digital platform management skills for secondary school teachers
Abstract: The aim of the research is to develop the skills of managing digital platforms for secondary school teachers through the interaction between the two types of support (internal/external) in an electronic training environment and (analytical/ holistic) thinking style. In the second semester of the academic year 2020/2021, and the research sample consisted of (96) teachers at the Martyr Mohamed Abdel Hamid Hassan Official Language School, and Toukh Secondary School for Girls, in the Toukh Educational Administration in Qalyubia Governorate. the teachers were divided into four equal experimental groups according to the research variables, and the research tools were: a test of the cognitive aspect of the skills of managing digital educational platforms, And the performance observation card, and the scale of thinking style, and the researcher used the quasi-experimental design and the developmental research method, and after applying the basic research experience and processing the data statistically, the results of the research found that there were statistically significant differences at the level (≤ 0.05) between the mean scores of the teachers of the four experimental groups in the aspect The dimensional knowledge of digital platform management skills is due to the main effect of the interaction between the two types of support (internal / external) and the style of thinking (analytical versus  holistic), and the highest differences came in favor of The second experimental group (internal support style and  holistic thinking style), then the fourth experimental group (external support style and  holistic thinking style), then the first experimental group (internal support style and analytical thinking style), then the third experimental group (external support style and analytical thinking style) And there were statistically significant differences at the level (≤ 0.05) between the mean scores of the teachers of the four experimental groups in the post-performance aspect of digital platform management skills due to the main effect of the interaction between the two types of support (internal/external) and the style of thinking (analytical versus  holistic).” The differences are in favor of the second experimental group (internal support style and  holistic thinking style), and the least differences are in favor of the third experimental group (external support style and analytical thinking style), while the first experimental group (internal support style and analytical thinking style) and the fourth experimental group (external support style and analytical thinking style) are equal. holistic thinking) and there were no statistically significant differences between them.
Key words: E-support (internal / external), Thinking style (analytical / holistic), E- Training environment, Digital platform.