أثر التفاعل بين نمط عرض المحتوى (الكلي/ التسلسلي) والسعة العقلية (مرتفع/ منخفض) داخل بيئة تعلم إلكترونية في تنمية المهارات الرقمية والقابلية للاستخدام لدى طلاب كلية التربية

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم قسم المناهج وطرق التدريس وتكنولوجيا التعليم كلية التربية- جامعة بنى سويف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تنمية المهارات الرقمية والقابلية للاستخدام لدى طلاب كلية التربية بجامعة بنى سويف، وتحديد أنسب نمط لعرض المحتوى(الكلي/ التسلسلي) وذلك بدلالة تأثيره في تنمية المهارات الرقمية والقابلية للاستخدام، استقصاء أثر السعة العقلية (مرتفع/ منخفض) في تنمية المهارات الرقمية والقابلية للاستخدام، وتحديد أنسب صورة من صور التفاعل بين نمط عرض المحتوى والسعة العقلية بدلالة تأثيرهم في تنمية المهارات الرقمية والقابلية للاستخدام. وتمثلت أدوات الدراسة في: اختبار الأشكال المتقاطعة لجان باسكاليونى وترجمة (إسعاد البنا وحمدي البنا)؛ واختبار معرفي واختبار إداء وبطاقة ملاحظة؛ ومقياس القابلية للاستخدام. إعداد الباحثة. وتمثلت مادة المعالجة التجريبية في أحد أنماط عرض المحتوى ببيئة تعلم إلكترونية (Google Classroom) لسهولة استخدامها، وتوافقها مع أنظمة التشغيل المختلفة. استخدمت الدراسة التصميم التجريبي(2X2)، قُسمت عينة الدراسة وقوامها(119) طالبًا وطالبة إلى أربع مجموعات وفق نمط عرض المحتوى والسعة العقلية. خلصت الدراسة إلى تفوق طلاب المجموعة التجريبية المستخدمة لنمط عرض المحتوى التسلسلي على أقرانهم المستخدمين لنمط عرض المحتوى الكلي في الاختبار المعرفي والأدائي ومقياس القابلية لاستخدام المهارات الرقمية، وعدم وجود فروق بين المجموعتين التجريبيتين يرجع إلى اختلاف السعة العقلية في الاختبار المعرفي ومقياس القابلية للاستخدام، ووُجدت فروق لصالح المجموعة التجريبية ذات السعة العقلية المرتفعة في الاختبار الأدائي. وعدم وجود تفاعل بين نمط عرض المحتوى والسعة العقلية في الاختبار المعرفي والأدائي ومقياس القابلية للاستخدام. وبناءً علي النتائج تم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات.
الكلمات المفتاحية: نمط عرض المحتوى، السعة العقلية، المهارات الرقمية، القابلية للاستخدام..
Abstract
The current study aimed to develop digital skills and usability among students of the Faculty of Education at the University of Beni- Suef, and to determine the most appropriate pattern for displaying the content (total / serial) in terms of its impact on the development of digital skills and usability, and to investigate the impact of mental capacity (high / low) on the development of digital skills and usability, and determine the most appropriate form of interaction between the style of content presentation and mental capacity in terms of their impact on the development of digital skills and usability. The study tools were: Jean Pascaloni's intersecting forms test, translation (Essaad Al-Banna and Hamdi Al-Banna), cognitive test, performance test, note card, and usability scale. Researcher preparation. The experimental processing material was also represented in one of the content presentation modes, an electronic learning environment (Google Classroom), due to its ease of use, accessibility and compatibility with different operating systems. The study used the experimental design (2X2), where the study sample consisted of (119) male and female students from the College of Education into four groups according to the style of presentation of content and mental capacity. The study concluded that the students of the experimental group who used the serial content display style over their peers who used the total content display style in the cognitive and performance test and the scale of ability to use digital skills, there were no differences between the two experimental groups due to the difference in mental capacity (high / low) in the cognitive test and the scale of ability For the use of digital skills, while there were differences in favor of the experimental group with high mental capacity in the performance test. and finally; There is no interaction between the content presentation style and mental capacity in the cognitive and performance test and the usability scale. Based on the results of the study, a number of recommendations and suggestions were
presented.
Keywords: content presentation style, mental capacity, digital skills, usability.