التفاعل بين نمط التشارک والأسلوب المعرفي عبر المنصات التعليمية الإلکترونية وعلاقته بتنمية مهارات تصميم صفحات الويب والدافعية للإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية– جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث إلى دراسة أثر التفاعل بين نمط التشارک عبر المنصات التعليمية الإلکترونية (التسلسلي – التآزري) والأسلوب المعرفي ( المعتمد – المستقل) وعلاقته بتنمية مهارات صفحات الويب والدافعية للإنجاز لدى عينة من  تلاميذ المرحلة الإعدادية مکونة من (48 ) تلميذا، تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات تجريبية، المجموعة الأولى: التلاميذ ذوي الأسلوب المعرفي المعتمد الذين تعلموا بنمط التشارک التسلسلي،والمجموعة الثانية  التلاميذ ذوي الأسلوب المعرفي المستقل وقد تعلموا بنمط التشارک التآزري، والمجموعة الثالثة التلاميذ ذوي الأسلوب المعرفي المعتمد وقد تعلموا بنمط التشارک التسلسلي، والمجموعة الرابعة التلاميذ ذوي الأسلوب المعرفي المستقل وقد تعلموا بنمط التشارک التآزري عبر منصة الإدمودو.
وقد توصلت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ الذين درسوا بنمط التشارک التسلسلي والتلاميذ الذين درسوا بنمط التشارک التآزري في التطبيق البعدي للاختبار المعرفي  وبطاقة الملاحظة ومقياس الدافعية للإنجاز وبطاقة تقييم المنتج لصالح المجموعة التجريبية التي درست بنمط التشارک التآزري. إضافة إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ ذوى الأسلوب المعرفي المعتمد والتلاميذ ذوى الأسلوب المعرفي المستقل في التطبيق البعدي للاختبار المعرفي ومقياس الدافعية للإنجاز لصالح الأسلوب المعرفي المعتمد.
کما توصلت النتائج إلى عدم وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ ذوى الأسلوب المعرفي المعتمد والتلاميذ ذوى الأسلوب المعرفي المستقل في التطبيق البعدي لبطاقة الملاحظة وبطاقة تقييم المنتج. کما يوجد تفاعل بين نمط التشارک (تسلسلي-تأزرى) والأسلوب المعرفي (معتمد-مستقل) في التطبيق البعدي للاختبار المعرفي، وبطاقة الملاحظة، وبطاقة تقييم المنتج، کما توصلت النتائج إلى أنه لا يوجد تفاعل بين نمط التشارک (تسلسلي-تأزرى) والأسلوب المعرفي (معتمد- مستقل) في مقياس الدافعية للإنجاز.
وعليه فقد قدم البحث مجموعة من التوصيات والمقترحات منها: ضرورة تفعيل استخدام الأنماط المختلفة للتعلم التشارکي الإلکتروني خاصة نمط التشارک التآزري في تنمية مهارات تصميم صفحات الويب  والدافعية للإنجاز بمقرر الکمبيوتر وتکنولوجيا المعلومات الذي يتم تدريسه لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي، الاهتمام بتحديد أنسب أنماط التشارک للأساليب المعرفية الأخرى.
الکلمات المفتاحية:التعلم التشارکي،  نمط التشارک التآزري، نمط التشارک التسلسلي، الأسلوب المعرفي، مهارات تصميم صفحات الويب، الدافعية للإنجاز.
Abstract:
The aim of the current  research was to investigate the effect of the interaction between the style of collaboration across electronic educational platforms (sequential - synergistic) and the cognitive style (dependent - independent) and its relationship to the development of web page design skills and achievement motivation among a sample of (48)  prep school students. They were divided into four experimental groups, the first group: the students with the dependent cognitive style who learned by the sequential collaboration style, the second group included the students with the dependent cognitive style who learned by the synergistic collaboration style, the third group was composed of the students with the independent cognitive style who learned by the sequential collaboration style, and the fourth group included the students with the independent cognitive style learning in the synergistic collaboration style, through the Edmodo platform.
The results of the study showed that there was a statistically significant difference between the mean scores of the students who studied in the sequential collaboration style and the students who studied in the synergistic collaboration style in the post application of the cognitive test, the observation checklist, the achievement motivation scale and the product evaluation checklist, in favor of the experimental group that studied in the synergistic collaboration style. This is added to the existence of a statistically significant difference between the mean scores of students with the dependent cognitive style and students with the independent cognitive style in the post application of the cognitive test and the achievement motivation scale, in favor of the dependent cognitive style.
The results also showed that there was no statistically significant difference between the mean scores of students with the dependent cognitive style and students with the independent cognitive style in the post application of the observation and the product evaluation checklists. There was also an interaction between the participatory style (sequential-synergistic) and the cognitive style (dependent-independent) in the post application of the cognitive test, the observation checklist, and the product evaluation checklist. The results also found out that there was no interaction between the collaboration style (sequential - synergistic) and the cognitive style (dependent - independent) in the achievement motivation scale.
Based on these results,agroup of recommendations and suggestions for further research were introduced. They include the importance of activating the use of different electronic collaboration styles specially the synergistic collaboration style for Development the skills of Web Page Design and the Motivation for Achievement in information technolngy and computer courses introduced to second year Prep  students, the importance of identifying the collaboration styles for different cognitive styles.
Keywords: collaborative learning, synergistic collaboration style, sequential collaboration style, cognitive style, web page design skills, achievement motivation.