أثر التفاعل بين نمط عرض المثير البصرى (ثلاثى الأبعاد – المتحرک) وتوقيت عرضة ببيئة الواقع المعزز على تنمية مهارات التفکير البصرى والدافعية للإنجاز لدي التلاميذ ذوى صعوبات التعلم

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى التعرف على أثر التفاعل بين نمط عرض المثير البصرى (ثلاثى الأبعاد – المتحرک) وتوقيت عرضة(قبل / بعد ) العرض ببيئة الواقع المعزز على تنمية مهارات التفکير البصرى والدافعية للإنجاز لدي التلاميذ ذوى صعوبات التعلم, وتکونت عينة البحث من (80) تلميذ، تم إختيارهم بطريقة قصدية من بين تلاميذ الصف الخامس الإبتدائى. ثم تقسيمهم إلي أربع مجموعات وفقاً للتصميم التجريبي للبحث, وتکونت دوات البحث فى اختبار رافن الملون للذکاء لتشخيص التلاميذ ذوي صعوبات التعلم, إختبار التفکير البصرى, ومقياس الدافعية للإنجاز, وتوصلت نتائج البحث إلى أنه يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوي دلالة ≤ (0,05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعات التجريبية في إختبار التفکير البصرى ومقياس الدافعية للإنجاز ببيئة الواقع المعزز  يرجع لأثر إختلاف نمط عرض المثيرات البصرية( ثلاثى الأبعاد- المتحرک) لصالح مجموعة نمط المثير البصرى المتحرک،  يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوي دلالة ≤ (0,05) بين درجات تلاميذ المجموعات التجريبية في إختبار التفکير البصرى ومقياس الدافعية للإنجاز ببيئة الواقع المعزز  يرجع لأثر إختلاف توقيت عرض المثير البصرى(قبل - بعد) العرض لصالح مجموعة العرض القبلى، بينما لايوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوي دلالة ≤ (0,05) بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعات التجريبية في إختبار التفکير البصرى, ومقياس الدافعية للإنجاز ببيئة الواقع المعزز يرجع لأثر التفاعل بين نمط عرض المثيرات البصرية( ثلاثى الأبعاد- المتحرک), وتوقيت عرضة.
Summary:
The aim of The current research is to identify theEffect of the interaction between the visually Stimulusdisplay pattern (3D-moving) and the timing of the presentation (before/after) of the presentation of the augmented reality environment on the development of visual thinking skills and the motivation for achievement among students with learning difficulties, The research sample consisted of (80) students, who were deliberately selected from among Grade 5 Primary students. They were randomly selected and then divided into four groups according to the experimental design of the research, Research tools consisted in Raven Colored Intelligence Test to Diagnose Students with Learning difficulties, visual thinking Test, Scale of the motivation for achievement, Research results found that there is a statistically significant difference at the level of significance less than or equal to (0.05) between the mean scores of the experimental groups students in visual thinking Test, Scale of the motivation for achievement In the augmented reality environment due to the effect of different visual stimuli display pattern (3D-moving) in favor of the moving visual stimuli display pattern group, There is a statistically significant difference at the level of significance less than or equal to (0.05) between the mean scores of the experimental groups students in visual thinking Test, Scale of the motivation for achievement In the augmented reality environment due to the effect of different the timing of the presentation (before/after) of the presentation due to the effect of different before Presentation Group, While there is no a statistically significant difference at the level of significance less than or equal to  (0.05 the mean scores of the experimental groups students in visual thinking Test, Scale of the motivation for achievement In the augmented reality environment due to The Effect of the interaction between the visual Stimulus display pattern (3D-moving) and a presentation timing.