تکنولوجيا "ميـتـافـيـرس" ومســـتقبل تـطـوير التعـليـم

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

أســـــتاذ تکنولوجيا التعليم والمعلـومات کلية التربية - جامعة حلوان رئيس القسم ووکيل شئون التعليم وقائم بالعمادة (سابقاً)

المستخلص

ظل التعليم عبر الإنترنت ينمو بصورة بطيئة قبل جائحة COVID-19، حتى جاءت الحاجة اليه، وأصبح استخدامه ضرورة ملحة، وظن البعض من غير المتخصصين أنه بانتهاء هذه الجائحة، سنعود الى مؤسستنا التعليمية ولم يعد هناک حاجة للتعلم الالکتروني أو حتى التعلم المدمج.
إن الانترنت بوقعه الحالي لم يدوم طويلاً، ونحن قد لا نشارک ولکننا ننتظر، إننا على مقربة من طفرة هائلة قد لا يتوقعها الکثير، إن ما حدث في الأعوام الماضية سيحدث أکثر منه في ســنوات قليلة قادمة. 
إنها تکنولوجيا ستجمع کل ما سبق، تختلف عما تحمله التکنولوجيا الحالية من نصوص وصور وفيديوهات وتطبيقات مباشرة وغير مباشرة، سيخُرج الانترنت من حدود الشاشة ثنائية الابعاد، وستُخرج المنصات الاجتماعية من سعتها الى ما هو أبعد من ذلک، إننا في الطريق الى فضاء شبيه بالواقع، فضاء سنصبح جزءاً منه بمعدات خفيفة الوزن قابلة للارتداء، قد تصبح في المستقبل جزء من اجسامنا.
إن التطور القادم لم يأتي من فراغ، بل جاء من فکر ورؤى العلماء، إنها تکنولوجيا الميتافيرس Metaverse؛ تکنولوجيا الجيل الخامس ذات السرعة الفائقة لمعالجة الرسومات والاجسام ثلاثية الابعاد في الفراغ وفي الوقت الفعلي، تکنولوجيا ستتيح لأشخاص في بلدان مختلفة التوغل في بيئة واحدة تجمع بين ما هو حقيقي وما هو افتراضي لتصبح بيئة مجسمة مدمجة.
تکنولوجيا قد لا يستخدم الشخص فيها أکثر من جهاز يشبه النظارة المتصلة بالحوسبة السحابية المحملة بکافة البيانات والمعالجات، تکنولوجيا قادرة على معالجة کافة البيانات والمعلومات بصورة فورية ليتوغل اصحابها داخل بيئات مدمجة کيفما يشاؤون مع غيرهم، بل ويزداد الامر سعادة عندما تتصل خدمات الحوسبة السحابية الحاملة لهذه التکنولوجيا بتکنولوجيا زراعة الشرائح المتصلة مباشراً مع الجهاز العصبي والأفکار الانسانية والأجهزة والتطبيقات المتصلة بمختلف الحواس الإنسانية.
ما حقيقة هذه التکنولوجيا؟ ومن اين جاءت؟ وما هي عناصر تـطـويـرها؟، وما هي مميزاتها؟ وما هي الشرکات المسئولة عن انتاجها ؟، وما هي المعدات والبرامج اللازمة له ؟، وکيف يمکن توظيفها في التعليم حتى يمکن تطويره بما يتناسب مع مستقبل التعليم الممتع والفعال في ظل الثورات الصناعية القادمة؟، وما هي أسباب اختيارها للتعليم؟، وما هي سماتها التعليمية؟، وما هي المفاهيم الأساسية لخدمة التعليم؟، وما الطرق المحتملة لاستخدامه في التعليم؟، وکيف يمکن أن يؤثر في التعليم؟
  
Abstract
Online education continued to grow slowly before the COVID-19 pandemic, until the need for it came, and its use became an urgent necessity, and some non-specialists thought that with the end of this pandemic, we will return to our educational institution and there is no longer a need for e-learning or even blended learning.
The Internet, with its current impact, did not last long, and we may not participate, but we are waiting. We are close to a huge boom that many may not expect. What happened in the past years will happen more than in the next few years...
It is a technology that will combine all of the above, different from what the current technology carries in terms of texts, images, videos and direct and indirect applications. The Internet will come out of the boundaries of the two-dimensional screen, and social platforms will go beyond that. We are on the way to a space similar to reality, a space We will become part of it with lightweight, wearable equipment that may in the future become part of our bodies.
The next development did not come from a vacuum, but came from the thought and visions of scientists, it is the technology of the Metaverse; The high-speed fifth generation technology for processing graphics and 3D objects in space and in real time, a technology that will allow people in different countries to penetrate into one environment that combines what is real and what is virtual to become an integrated stereoscopic environment.
A technology in which a person may not use more than a device that looks like glasses connected to cloud computing loaded with all data and processors, a technology capable of processing all data and information immediately so that its owners can penetrate into integrated environments as they wish with others, and even more happiness when cloud computing services that carry this technology are connected With the technology of implanting chips directly connected with the nervous system, human thoughts, devices and applications related to the various human senses.
What is the truth about this technology? Where did it come from? What are the elements of its development? and what are its advantages? What are the companies responsible for its production? What are the equipment and programs needed for it? How can it be employed in education so that it can be developed in line with the future of interesting and effective education in light of the coming industrial revolutions? What are the reasons for choosing education? and what are its educational characteristics? What are the basic concepts of education service? What are the possible ways to use it in education? And how can it affect education?