تصوُّر مُقترح لبِيئَة تعلُّم إلکتروني لِطُلاب کُليّة الشُّرطَة بأبوظَبي فيِ ضُوءِ تَحليلات التعلُّم

نوع المستند : ملخصات لبحوث الماجستير والدکتوراه.

المؤلفون

1 محاضر تقنيات الحاسب الآلي بکلية شرطة أبوظبي

2 أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد مدير برنامج الدراسات التربوية الجامعة المصرية للتعلم الإلکتروني الأهلية

3 مدرس تکنولوجيا التعليم - کلية الدراسات التربوية الجامعة المصرية للتعلم الإلکتروني الأهلية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تطوير بيئة التعلُّم الإلکتروني لطلاب کلية الشرطة في أبوظبي في ضوء تحليلات التعلُّم، اعتمد الباحث من أجل ذلک على تصميم وبناء قائمة معايير قياسية لبيئة التعلُّم الإلکتروني روعي فيها طبيعة البرنامج الأکاديمي والتدريبي لطلاب کلية الشرطة، حيث تعتمد أغلب المساقات الدراسية أسلوب الدراسة العملية التطبيقية من خلال استراتيجيات تدريس تجعل الطالب دوماً هو محور العملية التعليمية، وبالتالي أصبحت مخرجات التعلُّم في کل المساقات الدراسية تستهدف قمة هرم بلوم (التطبيق والتحليل والترکيب والتقويم). ولتحقيق أهداف الدراسة والاجابة على أسئلتها، اتّبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وذلک من خلال مجموعة من الإجراءات تنوعت بين النظري والتطبيقي، حيث قام الباحث بتصميم استطلاع رأي محکّم للطلاب وأعضاء هيئة التدريس، وذلک للوقوف على أوجه القصور في بيئة التعلُّم الإلکتروني القائمة بالفعل، وذلک من أجل العمل على تطويرها في البيئة الجديدة، وتوصلت نتائج الدراســــــــة من خــــــــلال تحليل الاستطـــــلاعات وتحليــــــــــــلات التــــــعلُّم إلى وجود قصور في تصميم المحتوى الإلکتروني، حيث أن المحتوى بحاجة إلى تطوير يتناسب مع استراتيجيات التعلُّم التعــــــــــاوني والتشــــــــارکي، بحيث يکون أکثر تفاعلية، ويتم عرضه بأکـــــــثر من طريقة، تناسب أنماط التعلُّم لدى الطلاب، کما توصّلت نتائج هذه الدراسة من خلال تحليل تقارير نظام إدارة التعلُّم، إلى اقبال الطلاب على الأنشطة التي ترتبط بأساليب التقييم المباشرة مثل التکليفات، أوراق البحث، الاختبارات الإلکترونية، مما يستلزم السعي في تطوير هذه الأنشطة بأحدث الأساليب لتعطي استفادة أکبر للطلاب، يقترح الباحث ضرورة تطوير وتحديث بيئات التعلُّم الإلکتروني وتفعيل أنظمة تحليلات التعلُّم المعتمدة على خوارزميات الذکاء الاصطناعي، مما يساعد في متابعة تقدم الطلاب، والوقوف بصورة دائمة على نقاط القوة والضعف في کل عناصر بيئة التعلُّم الإلکتروني ليس فقط بعد إتمام دراسة المساقات ولکن اثناء الدراسة وهدا هو المهم.
الکلمات المفتاحية: بيئات التعلُّم الإلکتروني – تحليلات التعلُّم – التعليم الشُرطي- أنشطة التعلُّم – تطوير المحتوى الإلکتروني.
Abstract:
This study aimed to develop the e-learning environment for the students of the Police College in Abu Dhabi in the light of learning analytics, for this the researcher relied on designing and building a list of standards for the e-learning environment, taking into account the nature of the academic and training program for the students of the Police College, where most of the courses adopt the study method. The applied process through teaching strategies that make the student always at the center of the learning process, Consequently, the learning outcomes in all academic courses became aimed at the top of the Bloom’s taxonomy (application, analysis, synthesis and evaluation), to achieve the objectives of the study and answer its questions, the researcher followed the descriptive-analytical approach, through a set of methods that varied between theoretical and applied, where the researcher designed questionnaires for students and faculty members, to identify the shortcomings in the already existing e-learning environment. The results of the study through analysis of Questionnaires and Learning Analytics found a lack of design for e-content, as the content needs to be developed commensurate with collaborative and participatory learning strategies, so that it is more interactive and presented in more than one way that suits students' learning patterns. The results of this study, through analysis of learning management system reports, also found that students are interested in activities related to direct assessment methods such as assignments, research papers, electronic tests and quizzes, which necessitates striving to develop these activities with the latest methods to give greater benefit to students. The researcher recommended the need to develop and update e-learning environments and activate learning analytics systems based on artificial intelligence algorithms for tracking student progress, and permanently identifying the strengths and weaknesses of all elements of the e-learning environment not only after completing the course study but during the study, and this is important.
Keywords: E-Learning Environments – Learning Analytics – Police Education – E-Learning Activities – E-content development.