فاعلية استخدام الروبوت التعليمي في تنمية مهارات إنتاج المشروعات التعليمية لدى طلاب مدارس المتفوقين في العلوم والتکنولوجيا ""STEM

نوع المستند : ملخصات لبحوث الماجستير والدکتوراه.

المؤلفون

1 المعيدة بقسم تکنولوجيا التعليم کليـة التربية ـ جامعة المنصورة

2 أستاذ تکنولوجيـا التعليم المساعد کليـة التربية ـ جامعة المنصورة

المستخلص

هدف البحث الحالي تنمية مهارات إنتاج المشروعات التعليمية والتقبل التکنولوجي لدى طلاب مدارس المتفوقين في العلوم والتکنولوجيا "STEM" باستخدام تکنولوجيا الروبوت التعليمي، وتکونت عينة البحث من (50) طالب وطالبة من طلاب الصف الأول الثانوي بمدارس المتفوقين في العلوم والتکنولوجيا "STEM"، واعتمد البحث على التصميم التجريبي (التصميم القبلي/البعدي) باستخدام مجموعتين متکافئتين إحداهما ضابطة والأخرى تجريبية، وتمثلت أدوات البحث في استخدام اختبار تحصيلي وبطاقة ملاحظة ومقياس للتقبل التکنولوجي وبطاقة تقييم جودة المنتج النهائي؛ لتقييم جودة المشروعات التعليمية التي أنتجها الطلاب (عينة البحث)، أشارت النتائج إلى: وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (≤0.05) بين متوسطي رتب درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيل لصالح المجموعة التجريبية، وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (≤0.05) بين متوسطي رتب درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لبطاقة الملاحظة لصالح المجموعة التجريبية، وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (≤0.05)  بين متوسطي رتب درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لبطاقة تقييم المنتج لصالح المجموعة التجريبية، وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (≤0.05)  بين متوسطي رتب درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس التقبل التکنولوجي لصالح المجموعة التجريبية، ويمکن إرجاع هذه النتائج إلى طبيعة الروبوت التعليمي الذي صمم، وما تضمنه من أنظمة ذکية متنوعة؛ بحيث يتيح للطلاب التفاعل والتدريب على کل مهارة وفقا لسرعته، ومراعاتها للفروق الفردية بين الطلاب، وقدم البحث مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة. 
الکلمات المفتاحية: الروبوت التعليمي– المشروعات التعليمية – التقبل التکنولوجي- STEM.
  Abstract:
The goal of the current search is Developing the Production Skills of Educational "Capstone" Projects and Technology Acceptance among STEM School Students Using Educational Robot Technology, the research sample consisted of (50) students from the first year of secondary "STEM" schools in Sciences and technology. The search was based on Experimental design (pre/post design) using two equal groups one of them officer and the other experimental, The research tools were the use of an achievement test, Note card, technology acceptance scale and a rating card of The Quality of the final product; To evaluate the quality of Educational projects produced by students (research sample). After conducting the experimental treatment, the results indicated that: Presence of A statistically significant difference at the level (0.05) between Average ranks of the students of the experimental and control groups in the post application For the achievement test in favor of the experimental group, the presence of A statistically significant difference at the level (0.05) between The average rank of the students of the two groups Experimental And the controller in the post-application of the note card For the experimental group, Presence of A statistically significant difference at the level (0.05) between The average rank of the students of the two groups Experimental And the control group in the post application of the product evaluation card For the experimental group, Presence of A statistically significant difference at the level (0.05) between the mean sort The scores of the students of the two experimental And the officer groups in the Application of technology acceptance scale For the experimental group. We can return These results to nature educational robot Which Deafness and its various smart systems; which allow students to Interact and train each skill according to their speed, taking into account individual differences between Students, the research presented a set of recommendations and proposed research.
Key words: Educational Robot– Educational Projects – Technological Acceptance- STEM.