أثر اختلاف أنماط تقديم المقرر الإلکتروني ونوع الاختبار على تنمية مهارات التحليل الإحصائي للبيانات والتحول الرقمي وخفض العبء المعرفي لدي طلاب معاهد العبور

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد

2 مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية – جامعه المنصورة

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى استقصاء أثر اختلاف أنماط تقديم المقرر الإلکتروني(face to face – online – blended) ونوع الاختبار  (essay – online – bubble sheet) على تنمية مهارات التحليل الإحصائي للبيانات باستخدام برنامج Spss ومهارات التحول الرقمي فضلا عن خفض العبء المعرفي، وقد تکونت عينة البحث من (450) طالباً وطالبة من الفرقة الثالثة شعبة نظم المعلومات الإدارية ممن يدرسون مقرر التحليل الإحصائي وبحوث العمليات في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2021/ 2022، ثم توزيعهم إلى (9) مجموعات، الأولي تدرس بنمط تقديم مقرر إلکتروني (face to face) وبنوع اختبار (essay) وقوامها (50) طالب وطالبة، والثانية تدرس بنمط تقديم مقرر إلکتروني (face to face) وبنوع اختبار (bubble sheet) وقوامها (50) طالب وطالبة، والثالثة تدرس بنمط تقديم مقرر إلکتروني (face to face) وبنوع اختبار (Online) وقوامها (50) طالب وطالبة، والرابعة تدرس بنمط تقديم مقرر إلکتروني (Online) وبنوع اختبار (essay) وقوامها (50) طالب وطالبة، والخامسة تدرس بنمط تقديم مقرر إلکتروني (Online) بنوع اختبار (bubble sheet) وقوامها (50) طالب وطالبة، والسادسة تدرس بنمط تقديم مقرر إلکتروني (Online) وبنوع اختبار (Online) وقوامها (50) طالب وطالبة، والسابعة تدرس بنمط تقديم مقرر إلکتروني (Blended) بنوع اختبار (essay) وقوامها (50) طالب وطالبة، والثامنة تدرس بنمط تقديم مقرر إلکتروني (Blended) بنوع اختبار (bubble sheet) وقوامها (50) طالب وطالبة، والتاسعة تدرس بنمط تقديم مقرر إلکتروني (Blended) بنمط اختبار (Online) وقوامها (50) طالب وطالبة، وقد استخدم البحث الحالي المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي في تطبيق المعالجة، وتم تطبيق أدوات قياس قبليا وبعديا للمجموعات: اختبار التحصيل المعرفي المرتبط بمهارات التحليل الإحصائي، وبطاقة ملاحظة الأداء المرتبط بمهارات التحليل الإحصائي للبيانات باستخدام برنامج Spss، وبطاقة مهارات التحول الرقمي ومقياس خفض العبء المعرفي، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى (α≤0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعات التجريبية ترجع إلى أثر التفاعل بين أنماط تقديم المقرر الإلکتروني (face to face – online – blended) ونوع الاختبار (essay–bubble sheet–online) وذلک بالنسبة للاختبار التحصيل الدراسي المرتبط بمهارات التحليل الإحصائي للبيانات باستخدام Spss، ولبطاقة ملاحظة الأداء المرتبط بمهارات التحليل الإحصائي للبيانات، ولبطاقة مهارات التحول الرقمي، ولمقياس خفض العبء المعرفي – لصالح المجموعة (الثانية) التي تدرس نمط تقديم المقرر الإلکتروني (face to face)   ونوع الاختبار (bubble sheet)، وتوصلت النتائج أن المجموعة (الأولي) التي تدرس بنمط تقديم المقرر الإلکتروني (face to face) ونوع الاختبار (essay) أقل المجموعات في التحصل الدراسي المرتبط بمهارات التحليل الإحصائي للبيانات باستخدام Spss. کما وجدت علاقة ارتباطية بين درجات طلاب الفرقة الثالثة نظم المعلومات الإدارية علي اختبار التحصيل الدراسي المرتبط بمهارات التحليل الإحصائي، ودرجاتهم علي بطاقة مهارات التحليل الإحصائي، ودرجاتهم علي بطاقة مهارات التحول الرقمي، ودرجاتهم علي مقياس العبء المعرفي في مقرر التحليل الإحصائي باستخدام Spss21
الکلمات المفتاحية: أنماط تقديم المقرر الإلکتروني ( face to face –online– blended) - الاختبار (essay – online – bubble sheet) - التحليل الإحصائي للبيانات – التحول الرقمي، العبء المعرفي.
  Abstract:
The aim of the current research is to know the impact of the difference in the presentation style of the electronic course (face to face - online - blended) and the type of test (essay - online - bubble sheet) in developing digital transformation skills and statistical analysis of data using the Spss program and reducing the cognitive Load. The research sample consisted of (450) male and female students from the third year of the Management Information Systems Division who study the Statistical Analysis and Operations Research course in the first semester of the 2021/2022 academic year, then distribute them into (9) groups. An essay test, consisting of (50) male and female students, and the second taught in the form of submitting an electronic course (face to face) and a type of bubble sheet, consisting of (50) male and female students, and the third is taught in the form of submitting an electronic course (face to face) and in the type of (online) test It consists of (50) male and female students, and the fourth is taught in the form of submitting an electronic course (online) and the type of test (essay), and its strength is (50) male and female students, and the fifth is taught in the form of submitting an electronic course (online) with the type of examination (bubble sheet) and its strength is (50) male and female students And the sixth is taught in the style of presentation An electronic course (Online) and an (Online) test type of (50) students, and the seventh is taught in the form of submitting an electronic course (Blended) with the type of test (essay) and of (50) students, and the eighth is taught in the form of submitting an electronic course (Blended) with a test type ( The bubble sheet consists of (50) male and female students, and the ninth is taught in the form of submitting an electronic course (Blended) in the form of an (Online) test, and it consists of (50) male and female students.
The current research used the experimental approach based on the quasi-experimental design, and the cognitive achievement test associated with the skills of statistical analysis, the performance observation card associated with the skills of statistical analysis of data using the Spss program, the digital transformation skills card, and the cognitive Load reduction scale were applied before and after the groups.
The results of the research resulted in the presence of a statistically significant difference at the level (α≤0.05) between the mean scores of the students of the experimental groups due to the effect of the interaction between the style of electronic course presentation (face to face - online - blended) and the test type (essay - bubble sheet - online). This is for the academic achievement test related to the skills of statistical analysis of data using Spss, and for the performance note card related to the skills of statistical analysis of data, for the skills of digital transformation, and for the measure of reducing the cognitive Load - for the benefit of the (second) group that studies the style of electronic course delivery (face to face) and the type of test (bubble sheet), and the results revealed that the (initial) group that studies using the electronic course presentation style (face to face) and the test type (essay) is the least group in academic achievement related to the skills of statistical analysis of data using Spss. It also found a correlation between the scores of the third year management information systems students on the academic achievement test related to statistical analysis skills, their scores on the statistical analysis skills card, their scores on the digital transformation skills card, and their scores on the cognitive Load scale in the statistical analysis course using Spss21.
 Keywords: E-course presentation style (face to face - online - blended) - test (essay - online - bubble sheet) - statistical analysis of data - digital transformation, cognitive Load.