دور البرامج التدريبية في تنمية المواطنة الرقمية لدى المعلمات بمنطقة القويعية من وجهة نظرهن

نوع المستند : ملخصات لبحوث الماجستير والدکتوراه.

المؤلف

ماجستير وسائل وتکنولوجيا التعليم کليات الشرق العربي- المملکه العربية السعودية

المستخلص

المستخلص:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرُّف على دور البرامج التدريبية في تنمية المواطنة الرقمية لدى المعلمات بمنطقة القويعية، وتحديد أبرز المعوقات التي تَحُدّ من دورها. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي والاستبانة کأداة لجمع بيانات الدراسة من مجتمعها المتمثل في جميع المعلمات بمنطقة القويعية. أما عينة الدراسة فقد بلغت (353) معلمة، تم جمعها بطريقة عشوائية. وقد أظهرت النتائج أن هناک موافقة بشدة بين أفراد الدراسة على دور البرامج التدريبية في تنمية المواطنة الرقمية لدى المعلمات بمنطقة القويعية؛ حيث يأتي بُعْد الحماية بالمرتبة الأولى، يليه الاحترام ثم التعليم، کما أوضحت أن هناک موافقةً بين أفراد الدراسة على المعوقات التي تَحُدّ من دور البرامج التدريبية في تنمية المواطنة الرقمية لدى المعلمات بمنطقة القويعية. کما أظهرت النتائج أن هناک فروقًا ذات دلالة إحصائية حول دور البرامج التدريبية في تنمية المواطنة الرقمية فيما يتعلق بالاحترام لدى المعلمات بمنطقة القويعية باختلاف متغير التخصص، وذلک لصالح المعلمات ممن تخصصهن علم نفس واجتماع، کما أن هناک فروقًا ذات دلالة إحصائية حول دور البرامج التدريبية في تنمية المواطنة الرقمية فيما يتعلق بالتعليم لدى المعلمات بمنطقة القويعية باختلاف متغير سنوات الخبرة لصالح (16 سنة فأکثر)، في حين أوضحت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية حول محاور الدراسة باختلاف متغير البرامج التدريبية. وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة قدمت الباحثة العديد من التوصيات.
 Abstract:
  The study aimed at identifying the role of the training programs in developing the concept of digital citizenship among female teachers in Alqwaiayah Region, and determining the most important obstacles that limit the role of the training programs. The researcher used the descriptive method, and a questionnaire as a tool to collect the study data from her population and all the teachers in Alqwaiayah Region, as for the study sample, it reached (353) randomly collected teachers. The study resulted that there is a strong agreement between the study individuals on the role of the training programs in the development of digital citizenship among the female teachers in Alqwaiayah Region, where it comes first after protection, followed by respect then the learning dimension. The results also indicated that there is an agreement among the study members on the obstacles that limit the role of the training programs in developing the digital citizenship among the female teachers in Alqwaiayah Region. The results also showed that there are significant statistically differences on the role of training programs in developing the digital citizenship relating to respect for the female teachers in Alqwaiayah Region which differs according to the specialization element in favor of the psychology and sociology female teachers. And there are significant statically differences on the role of the training programs in developing the digital citizenship relating to the female teachers' learning in Alqwaiayah Region according to the years of experience element (16 years or more). Moreover, the results indicated that there are no significant statically differences about the study axes according to the training courses element. In light of the results of the study, the researcher made many recommendations.