أثر اختلاف نمطي التعلم التشارکي القائم على الذکاء الاصطناعي من خلال روبوت الدردشة على تنمية مهارات الفهم العميق وقابلية التعلم الذاتي لدى طلاب الدبلوم المهنية التربوية

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

استاذ مساعد تکنولوجيا التعليم کلية التربية- جامعة أسيوط

المستخلص

المستخلص:
      هدف البحث الحالي لدراسة أثر اختلاف نمطي التعلم التشارکي القائم على الذکاء الاصطناعي من خلال روبوت الدردشة على تنمية مهارات الفهم العميق وقابلية التعلم الذاتي لدى طلاب الدبلوم المهنية التربوية، طبق البحث على مجموعتين مجموعة درست بنمط التعلم التشارکي المتزامن القائم على الذکاء الاصطناعي بإستخدام روبوت دردشة لتشخيص اعطال الحاسب الآلي وحلولها من خلال مؤتمرات فيديو باستخدام تطبيق meet.google.com (التجريبية الأولى)، ومجموعة درست بنمط التعلم التشارکي غير المتزامن القائم على الذکاء الاصطناعي بإستخدام روبوت دردشة لتشخيص اعطال الحاسب الآلي وحلولها من خلال مجموعة بريدية باستخدام تطبيق groups.google.com (التجريبية الثانية)، حيث طُبقت أداتي القياس الممثلة في اختبار الفهم العميق لتشخيص اعطال الحاسب الآلي وحلولها ومقياس القابلية للتعلم الذاتي قبلياً وبعدياً على مجموعتى البحث التجريبيتين وحساب النتائج التي توصلت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية الأولى والثانية في التطبيقين القبلي والبعدى لاختبار الفهم العميق ولمقياس القابلية للتعلم الذاتي لتشخيص اعطال الحاسب الآلي وحلولها لصالح التطبيق البعدي.
ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية الأولى والمجموعة التجريبية الثانية في التطبيق البعدى لاختبار الفهم العميق لتشخيص اعطال الحاسب الآلي وحلولها، ولمقياس القابلية للتعلم الذاتي لصالح المجموعة التجريبية الأولى.
الکلمات المفتاحية: روبوت دردشة، قائم على الذکاء الإصطناعي، التعلم التشارکي، متزامن، غير متزامن، الفهم العميق، قابلية التعلم الذاتي.
     Abstract:
The aim of the current research is to study the effect of the different patterns of participatory learning based on artificial intelligence through a chatbot on developing deep understanding skills and the ability to self-learning among students of professional educational diploma, The research was applied to two groups, a group that studied in a synchronous participatory learning style based on artificial intelligence using a chatbot to diagnose computer faults and their solutions through video conferencing using the meet.google.com application (the first experimental), and a group that studied in a participatory asynchronous learning style based on artificial intelligence using A chatbot for diagnosing computer problems and their solutions through a mail group using the groups.google.com application (the second trial), Where the two measurement tools represented in the deep understanding test for diagnosing computer malfunctions and their solutions and the measure of susceptibility to self-learning were applied before and after on the two experimental research groups and calculating the results that concluded that there were statistically significant differences at the level (0.01) between the average ranks of the first and second experimental group scores in the two tribal applications And the remote to test the deep understanding and measure the ability to self-learning to diagnose computer malfunctions and their solutions in favor of the post application, And there were statistically significant differences at the level (0.01) between the mean scores of the first experimental group and the second experimental group in the post application of the deep understanding test for diagnosing computer malfunctions and their solutions, and for the self-learning ability scale in favor of the first experimental group.
Keywords: chatbot, AI-based, participatory learning, synchronous, asynchronous, deep understanding, self-learning ability.