أثر التفاعل بين أشکال الوکيل المتحرک وأنواعه ببيئة الکتاب الإلکتروني التفاعلي في تنمية مهارات صيانة الأجهزة التعليمية ودافعية الإنجاز لدى طلاب تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية- جامعة مطروح

المستخلص

مستخلص:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر التفاعل بين أشکال الوکيل المتحرک وأنواعه ببيئة الکتاب الإلکتروني التفاعلي في تنمية مهارات صيانة الأجهزة التعليمية ودافعية الإنجاز لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، وتکونت عينة البحث من (40 طالب) تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات تجريبية في ضوء التصميم شبه التجريبي للبحث، وتوصل البحث إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات رتب درجات طلاب المجموعات التجريبية الأربعة يرجع إلى أثر التفاعل بين شکل الوکيل المتحرک (بشري/ کرتوني) ونوعه (ذکر/ أنثي) ببيئة الکتاب الإلکتروني بالنسبة للتطبيق البعدي للاختبار التحصيلي وبطاقة الملاحظة ومقياس دافعية الإنجاز لصالح المجموعة التجريبية الثانية (شکل الوکيل الإلکتروني المتحرک (بشري) ونوعه (أنثي))، ويلية المجموعة التجريبية الأولى (شکل الوکيل الإلکتروني المتحرک (بشري) ونوعه (ذکر))، کما توصلت نتائج البحث إلى إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات رتب درجات طلاب المجموعات التجريبية الأربعة يرجع إلى أثر اختلاف شکل الوکيل المتحرک (بشري/ کرتوني) ببيئة الکتاب الإلکتروني على الاختبار التحصيلي وبطاقة الملاحظة ومقياس دافعية الإنجاز في التطبيق البعدي لصالح شکل الوکيل الإلکتروني المتحرک (بشري)، وکذلک توصلت نتائج البحث إلى إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات رتب درجات طلاب المجموعات التجريبية الأربعة يرجع إلى أثر اختلاف نوع الوکيل المتحرک (ذکر/ أنثى) ببيئة الکتاب الإلکتروني على الاختبار التحصيلي وبطاقة الملاحظة ومقياس دافعية الإنجاز في التطبيق البعدي لصالح نوع الوکيل الإلکتروني المتحرک (أنثى).
الکلمات المفتاحية: الکتاب الإلکتروني التفاعلي، أشکال الوکيل الإلکتروني المتحرک وأنوعه، صيانة الأجهزة التعليمية، دافعية الإنجاز.
 Abstract:
The aim of the current research is to identify the impact of the interaction between the shape and types of the animated agent in the interactive e-book environment in developing educational equipment maintenance skills and achievement motivation among educational technology students, The research sample consisted of (40 students) who were divided into four experimental groups in the light of semi experimental design of the research, The research found a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the students of the four experimental groups due to the effect of the interaction between the shape of the moving agent (human / cartoon) and its type (male / female) in the e-book environment in relation to the post-application of the achievement test and the note card, and achievement motivation scale in favor of the second experimental group (the shape of the animated agent (human) and its type (female)), After the first experimental group (the shape and type of the animated agent (human) and its type (male)), The results of the research also found that there is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the students of the four experimental groups due to the effect of the difference in the shape of the animated agent (human / cartoon) in the e-book environment on the achievement test, the observation card and the achievement motivation scale in the post application. In favor of the shape of animated agent (human), as well as the results of the research concluded that there is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the students of the four experimental groups due to the effect of the difference in the type of animated agent (male / female) in the e-book environment on the test Achievement, observation card, and achievement motivation scale in the post application in favor of the type of animated agent (female).
Keywords: interactive e-book, animated agent forms and types, maintenance of educational devices, achievement motivation.