التفاعل بين نوع التغذية الراجعة القائمة على تحليلات التعلم وتوقيت تقديمها على تنمية مهارات حل المشکلات والتنظيم الذاتي للتعلم لدي طلاب کلية التمريض

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية- جامعة الفيوم

المستخلص

أصبح توظيف مصادر التعلم الالکترونية أحد الحلول الذي ساهم بدورة في تحقيق التحول من التعليم التقليدي داخل الفصول الدراسية الي تعلم مفتوح من خلال منصات تعليمية ذکية في ظل جائحة کورونا. رغم المزايا العديدة لمنصات التعليم الالکتروني، مثل الاتاحة، المرونة، سهولة الوصول للمحتوى التعليمي، وکسر حاجز الحدود، وتوفير الوقت، وحل أزمة کثافة الطلاب، الا ان هناک تحديات تواجه مؤسسات التعليم منها کيف يمکن تقديم تغذية راجعة ذکية للطلاب اثناء تعلمهم من خلال تلک المنصات؟ بالإضافة الي کيف يمکن للطلاب أنفسهم تنظيم تعلمهم دون اشراف مباشر من المعلم؟ تحليلات التعلم ساعدت بشکل کبير في تعزيز تجربة التعلم الالکتروني في ظل جائحة کورونا نظرا لقدرتها على قياس وتحليل سلوک وبيانات المتعلمين وسياقاتها بهدف فهم عملية التعلم والبيئات التي يحدث فيها التعلم. هدف البحث الحالي الي قياس التفاعل بين نوع التغذية الراجعة (تصحيحية – تفسيرية) القائمة على تحليلات سلوک الطلاب في بيئة تعلم الکترونية، وتوقيت تقديم التغذية الراجعة (بداية التعلم – نهاية التعلم) استناداً الي زمن التعلم، والمهام المطلوبة. تکونت عينة البحث من (600) طالب من طلاب الفرقة الاولي کلية التمريض بجامعة الفيوم، بمقرر الحاسب الالي، خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الأکاديمي 2020/2021. أظهرت النتائج ان تقديم التغذية الراجعة التفسيرية في بداية التعلم ساعد بشکل کبير في تنمية مهارات حل المشکلات، واشارات النتائج ايضاً ان تقديم التغذية الراجعة التصحيحية في نهاية وقت التعلم ساعد في عملية التنظيم الذاتي للتعلم وتوصي الدراسة بضرورة الربط بين أنماط البيانات وسلوک المتعلمين من اجل تعزيز التعلم الالکتروني حيث ان تحديد درجة التعثر وتوقيت التغذية الراجعة ونوعها تساهم بشکل کبير في تنمية مهارات حل المشکلات والتنظيم الذاتي للتعلم. 
الکلمات المفتاحية: التغذية الراجعة، کوفيد 19، تحليلات التعلم، حل المشکلات، التنظيم الذاتي للتعلم.
   Abstract:
Covid-19 pandemic many of educational systems have been prompted to seek for creative solutions to avoid the disruptions of education system. Therefore, the resources of online learning became one of those solutions which has a significant role in achieving the transformation from traditional education in classrooms to open learning through the smart educational settings. Despite many advantages of e-learning platforms such as availability, flexibility, accessibility to educational content, breaking the border barrier, and saving time, there are many challenges including how to provide constructive feedback to students while they learn through these platforms? and how can the students independently organize their learning without a direct supervision of teachers? Learning Analytics has importantly helped in enhancing the e-learning experience due to its ability to measure and analyze the behavior and data of learners in their educational contexts to understand the learning process and the environments in which learning takes place. The aim of the current study is to measure the interaction between the types of feedback namely corrective, and explanatory according to students' behavior analyzing in an e-learning environment, and the timing of providing feedback (at the beginning of learning tasks & the end of learning tasks) based on learning time, and the required tasks. The study sample consisted of (600) students from the first-year students of Faculty of Nursing at Fayoum University, during their studying of “computer course” in the second semester of the academic year 2020/2021. The results showed that providing the explanatory feedback at the beginning of learning significantly helped in developing the problem-solving skills. The results also indicated that providing corrective feedback at the end of the learning helped the students in their self-regulation learning. The study recommends the importance of linking data patterns and learners' behavior to enhance e-learning, as determining the degree, timing, and type of providing the feedback contribute significantly to developing the students’ problem-solving skills and their self-regulation of learning.
Keywords: Feedback, Covid-19, problem-solving skills, self-regulated learning.