نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .
المؤلف
مدرس تکنولوجيا التعليم کلية الدراسات العليا للتربية- جامعة القاهرة
المستخلص
استهدف البحث الحالي تحديد أنسب نمط للتعلم المدمج (الثراء الافتراضي مقابل الداخل الخارج) في إطار تفاعله مع مستوي اليقظة العقلية (مرتفع مقابل منخفض)، ودراسة مدي تأثيره على مهارات استخدام مصادر التعلم الرقمية، والوعي المعلوماتي، والتفکير فوق المعرفي لدي طلاب الدبلوم العامة في التربية، واستخدم في هذا البحث التصميم العاملي (2*2) للتفاعل بين المعالجة والاستعداد بأربع مجموعات تجريبية مع القياس القبلي والبعدي، واشتمل البحث على متغير مستقل وله نمطان، وهو التعلم المدمج (الثراء الافتراضي مقابل الداخل الخارج) ومتغير تصنيفي مستوي اليقظة العقلية ولها مستويين هما (المرتفع مقابل المنخفض)، وتضمن البحث ثلاثة متغيرات تابعة هي: مهارات استخدام مصادر التعلم الرقمية، والوعي المعلوماتي، والتفکير فوق المعرفي، وقد تکونت عينة البحث من (140) طالب وطالبة من طلاب الدبلوم العامة في التربية، وينتمي هذا البحث إلي فئة البحوث التجريبية وأسفرت أهم النتائج على وجود تأثير لنمط التعلم المدمج الثراء الافتراضي في تنمية مهارات استخدام مصادر التعلم الرقمية بشقيها (الجانب المعرفي والأدائي)، والوعي المعلوماتي، والتفکير فوق المعرفي، کذلک وجود تأثير لمستوي اليقظة العقلية في تنمية الجانب المعرفي لمهارات استخدام مصادر التعلم الرقمية، والوعي المعلوماتي، والتفکير فوق المعرفي، بينما لا يوجد تأثير لمستوي اليقظة العقلية في تنمية الجانب الأدائي مهارات استخدام مصادر التعلم الرقمية، کما وجد أثر للتفاعل بين نمطي التعلم المدمج (الثراء الافتراضي / الداخل الخارج) ومستوي اليقظة العقلية في تنمية الوعي المعلوماتي، والتفکير فوق المعرفي، ولو يظهر أثر للتفاعل بينهما في تنمية مهارات استخدام مصادر التعلم الرقمية بشقيها (الجانب المعرفي والأدائي).
الکلمات المفتاحية: نمط التعلم المدمج (الثراء الافتراضي/ الداخل الخارج)، مستوي اليقظة العقلية (منخفض/ مرتفع)، مهارات استخدام مصادر التعلم الرقمية، والوعي المعلوماتي، والتفکير فوق المعرفي.
Abstract:
The current research aimed to determine the most appropriate Type of blended learning (enriched virtual versus inside-out) in the context of its interaction with the level of Mindfulness (high versus low), and to study the extent of its Effect on of using digital learning resources, information awareness, and metacognitive skills for students of the General Diploma in Education in this research, the factorial design (2 * 2) was used for the interaction between treatment and readiness in four experimental groups with the pre and post measurement, The research included two type an independent variable, which is blended learning (Enriched Virtual versus inside-out) and a categorical variable, the level of Mindfulness, and it has two levels (high versus low), and the research included three dependent variables: using digital learning resources, information awareness, and Metacognitive skills, The research sample consisted of (140) male and female students of the General Diploma in Education, and this research belongs to the category of experimental research, The most important results explained that: the presence of an effect of the blended learning type enriched virtual in developing using digital learning resources with both sides (the cognitive and performance aspect), information awareness, and metacognitive skills, as well as the presence of an effect of the level of Mindfulness in the development of the cognitive aspect of using digital learning resources, informational awareness, and metacognitive skills, while there is no effect of the level of Mindfulness in developing the performance aspect of using digital learning resources skills, and there was an effect of the interaction between the two types of blended learning (Enriched Virtual/inside-out) and the level of Mindfulness in developing informational awareness, and metacognitive Skills, while there is no effect of the interaction between them appears in developing using digital learning resources skills with both sides (the cognitive and performance aspect).
KeyWords:Blended Learning, Enriched Virtual, Inside-Out, Using Digital Learning Resources, Information Awareness, and Metacognitive Skills.