Alliance Recommendations to Establish Quality in Egyptian Higher Education VLEs

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

Lecturer in Instructional Technology Faculty of Specific Education Tanta University- Egypt

المستخلص

This research aims to identify quality in VLEs (Virtual Learning Environments), describes the development of a model, based on original research, describing the characteristics associated with the successful deployment of technology evidenced in the Egyptian higher education, and the alliance factors related to such implementation of quality in VLE. Research findings clarify the importance of quality for the accreditation of VLEs and demonstrate the proposed model that, based on the motivations arising from the challenges: improving the quality of learning, identify the possible stakeholders in determining the quality of VLEs, improving access to teaching and learning, and reducing the costs for providers. The suggested model incorporates: stakeholders' satisfaction; learning outcomes; environment facilities; and evaluation during development. The findings also revealed groups of Recommendations for VLEs' participants, designers, and administration to accomplish quality in VLEs.
Keywords: VLE, quality in VLE, Egyptian higher education, VLE in higher education, recommendations for implementing quality in VLE.
  ملخص البحث:
يهدف هذا البحث للتعريف بجودة بيئات التعلم الإفتراضية٬ ووصف نموذج يوضح العوامل المرتبطة بالتوظيف الناجح للتکنولوجيا فى التعليم العالى المصرى٬ والعناصر المرتبطة بتحقيق الجودة فى بيئات التعلم الإفتراضية. يتضح من مخرجات البحث مدى أهمية الجودة فى إعتماد بيئات التعلم الإفتراضية٬ وتشرح النموذج المقترح المبنى على محاولة تحقيق الاهداف التالية: تحسين جودة عملية التعلم؛ التعريف بالمساهمين المحتملين فى تحديد جودة بيئات التعلم الإفتراضية؛ تحسين عملية وصول المتعلم والمعلم لعملية التعليم والتعلم؛ تقليل التکلفة لمزودى الخدمة التعليمية. النموذج المقترح يتضمن رضا المساهمين؛ مخرجات التعلم؛ تسهيلات بيئة التعلم؛ التقويم أثناء التطوير والبناء. کما أوضحت النتائج أيضا مجموعة من التوصيات والمقترحات للمتعلملين؛ المصممين؛ و الإدارة التعليمية لضمان تحقيق الجودة ببيئات التعلم الإفتراضية.
کلمات مفتاحية : بيئات التعلم الإفتراضية٬ الجودة فى بيئات التعلم الإفتراضية٬ التعليم العالى المصرى٬ بيئات التعلم الإفتراضية فى التعليم العالى٬ توصيات ومقترحات تحقيق الجودة فى بيئات التعلم الإفتراضية.