Indispensable Successful Implementation Features for E-Learning in the Egyptian Higher Education

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

Lecturer in Instructional Technology Faculty of Specific Education Tanta University- Egypt

المستخلص

E-leaning has become every day and commonplace in higher education across the world. In some institutions, opportunities and finances of technology have yet to be fully utilised. To better enable the initial exploitation of e-learning, this paper describes the development of a theoretical construct, based on original research, describing the characteristics associated with the successful deployment of technology evidenced in Egyptian higher education supported by the concepts of a technology acceptance model. The theoretical construct is designed to both, reflect the research findings and, support developments in e-learning. indispensable success features based around the quadrant of curriculum, tutors, learners and technology. Findings illustrate the importance of curriculum content specifications (theoretical, practical); tutors' features (attitude towards e-learning, proficiency of the technology, and support); Learners' features (computer competency, English language proficiency, and learning style); and Technological feature (usability, affordances and infrastructure) for successful e-learning implementation.
It is concluded that by systematically considering these features the implementation of e-learning and blended learning can be more effective and efficient.
Keywords: e-learning, indispensable success features, Egyptian higher education, e-learning in higher education.
ملخص البحث:
أصبح التعلم الالکترونى العامل المشترک اليومى فى التعليم العالى فى کافة أنحاء العالم. ففى بعض المؤسسات التربوية٬ الفرص والتمويل للتکنولوجيا مازالت تحت التکوين والتأسيس. لضمان الاستکشاف المبدئى لنظم التعلم الالکترونية٬ يصف هذا البحث مراحل تطوير بناء نظرى مبنى على بحث فعلى يصف الصفات المرتبطة بالتوظيف الناجح للتکنولوجيا فى التعليم العالى المصرى مدعوما بمفاهيم نموذج القبول التکنولوجى. البناء النظرى مقدم کبناء من امکانات النجاح الضرورية (التى لا يمکن الاستغناء عنها) مبنى حول الرباعى الاشهر ( منهج- معلم- متعلم- تکنولوجيا). يتضح من النتائج أهمية طبيعة محتوى المنهج ( نظرى – عملى)؛ خصائص المعلمين (الاتجاه نحو التعلم الإلکترونى- التمکن التکنولوجى- الدعم)؛ خصائص المتعلمين (الکفاءة الکمبيوترية- کفاءة اللغة الإنجليزية- أسلوب التعلم)؛ و التکنولوجيا ( سهولة الاستخدام- الامکانات والبنية التحتية) لضمان التطوير الناجح لبرنامج التعلم الالکترونى.
الکلمات المفتاحية: التعلم الالکترونى- خصائص النجاح التى لا يمکن الاستغناء عنها – التعلم الالکترونى فى التعليم العالى.