الانعکاسات الناتجة عن استخدام الطفل في مرحلة رياض الاطفال للألعاب الإلکترونية على ثقافته بدولة الکويت

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلفون

1 وزارة التربية - دولة الکويت

2 کلية التربية- جامعة الکويت

المستخلص

المستخلص:        
هدف البحث الحالي إلى التعرف على الانعکاسات الناتجة على ثقافته أطفال رياض الأطفال من استخدام الألعاب الإلکترونية بدولة الکويت، ومعرفة مدى اهتمامهم بها، وتحديد الشروط الواجب توافرها في تصميم الألعاب الإلکترونية لتکون مناسبة لطفل رياض الأطفال، والمعوقات التي تعرقل استخدامها، وشملت العينة (463 معلمة) من جميع محافظات الکويت، وأظهرت النتائج استجابة معلمات رياض الأطفال للمحور الأول وهو معرفة مدى اهتمام الطفل بالألعاب الإلکترونية، والمحور الثاني وهو الشروط الواجب توافرها في الألعاب الإلکترونية لتکون مناسبة للطفل في مرحلة رياض الأطفال، فقد کانت ايجابية ومرتفعة، أما المحور الثالث وهو محور المعوقات التي تعرقل استخدام الألعاب الإلکترونية في مرحلة رياض الأطفال بدولة الکويت فقد أتى بدرجة متوسطة، کما أوضحت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا في المحور الأول لمتغير الدرجة العلمية لصالح درجة البکالوريوس، ولم تکن هناک فروق في الشروط الواجب توافرها في هذه الألعاب أو المعوقات، ، وبالنسبة للمنطقة التعليمية کانت هناک فروق دالة إحصائيا في المحاور الثلاثة تجاه الفروانية، وبالنسبة لسنوات الخبرة کان هناک فروق دالة إحصائيا في المحور الأول وهو اهتمام الطفل بهذه الألعاب والمحور الثاني وهو الشروط الواجب توافرها في هذه الألعاب لصالح المعلمات ذوات الخبرات الأعلى، فيما لم تکن هناک فروق في المحور الثالث وهو المعوقات، وبناء على ذلک تم وضع العديد من التوصيات، منها العمل على توفير ألعاب إلکترونية تلبي حاجات واهتمامات الطفل في هذه المرحلة، بحيث يکون فيها شروط خاصه تعمل على جذب طفل الروضة، ويتعلم الطفل من خلالها الأرقام والأشکال الهندسية والألوان ، کما تکسبه المفردات اللغوية وبالتالي تقوي التهجئة والنطق عنده، بالإضافة إلى أنها تخدم المنهج التربوي المقدم من وزارة التربية.
 
Abstract
     The aim of the research is to know the implications of the child's use of electronic games in the kindergarten stage on his culture in the State of Kuwait, and to know the extent of the child's interest in electronic games in the kindergarten stage, the conditions that must be met in electronic games to be suitable for the child in the kindergarten stage, and the obstacles that hinder the use of games In the kindergarten stage in the State of Kuwait, the sample included (463 female teachers) From all the governorates of Kuwait, and the study tool consisted in providing a questionnaire to them, and the descriptive approach was the method used in this study, and the results showed the response of kindergarten teachers to the first axis, which is knowledge of the child's interest in electronic games in the kindergarten stage, and the second axis, which is the conditions that must be met In electronic games to be suitable for the child in the kindergarten stage, it has been As for the third axis, which is the axis of obstacles that impede the use of electronic games in the kindergarten stage in the State of Kuwait, it came with a moderate degree, and the results showed that there were statistically significant differences in the first axis of the degree variable in favor of the bachelor’s degree, and there were no differences in the conditions that must be met In these games or obstacles, and for the educational district, there were statistically significant differences in the three axes towards Farwaniya, and for years of experience. There were statistically significant differences in the first axis, which is the child's interest in these games, and the second axis, which is the conditions that must be met in these games in favor of teachers with higher experience, while there were no differences in the third axis, which is the obstacles, and accordingly many recommendations were made, including work To provide electronic games that meet the needs and interests of the child at this stage, so that they have special conditions that attract the kindergarten child, and the child learns through them the numbers, geometric shapes and colors, as well as the linguistic vocabulary and thus strengthens his spelling and pronunciation, in addition to that it serves the educational curriculum presented by Ministry of Education.