أسباب رفض المعلمين لاستخدام بوابة المستقبل في المملکة العربية السعودية وتصنيفها وفقاً لنظرية نشر الابتکارات

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلف

جامعة القصيم - کلية التربية

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية:
 هدفت الدراسة إلى معرفة أسباب رفض المعلمين لاستخدام بوابة المستقبل في المدارس المطبقة لها في المملکة العربية السعودية وتصنيفها وفقاً لنظرية نشر الابتکارات، ولتحقيق أهداف الدراسة تم اتباع المنهج الوصفي بالاعتماد على استبانة مبنية على نظرية نشر الابتکارات کأداة للدراسة، وتکون مجتمع الدراسة من جميع المعلمين بالمدارس المطبقة لبوابة المستقبل خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 1441-1440هـ وعددهم (70714) معلماً، وتکونت عينة الدراسة من (392) معلماً ومعلمة. وتوصلت الدراسة للنتائج التالية: لا يوجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى (α ≥ 0.05) تعزى لمتغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، والتخصص، بينما يوجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى (α ≥ 0.05) تعزى لمتغير المنطقة لصالح المنطقة الغربية، کما أثبتت الدراسة أن أعلى محاور الأسباب رفضاً هو التجريب ثم التقييم ثم الاهتمام فالوعي وبالنسبة للعبارات المفردة فکانت الأسباب: بطء البوابة وتعطلها لبعض الوقت وضعف البنية التحتية لشبکة الانترنت وضعف دافعية الطالب أعلى درجات الموافقة لدى المستجيبين، ويأتي بعدها قلة الحوافز المعنوية وعدم توفر التدريب الکافي لبوابة المستقبل وضيق الوقت واتساع المنهج. وکانت أهم التوصيات دمج بوابة المستقبل مع نظام نور وبوابة عين التعليمية، وتطوير تطبيق خاص ببوابة المستقبل. وتکثيف الدورات التدريبية للمعلمين.
الکلمات المفتاحية: بوابة المستقبل، نظرية نشر الابتکارات.
 
Abstract:
 The study was aimed to find out the reasons behind teachers' rejection of using the future gate (LMS) in Saudi Arabia and classify it according to the theory of diffusion of innovations, and to achieve the objectives of the study we followed the descriptive method relying on a questionnaire which in turn based on the theory of diffusion innovations as a tool for study. The study community was consisted of all teachers in the schools that applied Future Gate in Saudi Arabia during the second semester of the school year 1441-1440 and they were (70714) teacher, whereas the sample of the study consisted of (392) teachers, male and female. The study reached the following results: There are no statistical differences at the level (α ≥ 0.05( according to changes in sex, academic qualifications, years of experience, or major, but there are some statistical differences at the level (α ≥ 0.05( according to the area variable in favor of the Western Region. The study also approved that the most rejected axes were experimentation, evaluation, interest and awareness. And for single phrases, the reasons were: the slowness of " Future Gate", its disruption for some time, the weakness of the internet infrastructure, as well as the student's motivation gain the highest approval ratings among respondents, followed by the moral incentives and the lack of adequate training for the Future Gate in addition to the shortage of time and the large curriculum. The most important recommendations were the integrating the Future Gate with Noor System and Ien TV (the national education portal), and the developing special mobile application for the Future Gate, and intensify training courses for teachers.
 
 Keywords: Future Gate, diffusion of innovations.