مستويان لکثافة التلميحات البصرية في الفيديو التفاعلي ببيئة التعلم المصغر عبر الويب النقال وأثرهما في تنمية مهارات التعلم الرقمي والإحتفاظ المعرفي لدي طلبة تکنولوجيا التعليم مرتفعي ومنخفضي السعه العقلية

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلفون

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية –جامعة الزقازيق

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر مستويان لکثافة التلميحات البصرية (ثنائي، ثلاثي ) في الفيديو التفاعلي ببيئة التعلم المصغر عبر الويب النقال علي تنمية الجانب المعرفي والمهاري والإحتفاظ المعرفي لمهارات التعلم الرقمي لدي طلبة تکنولوجيا التعليم مرتفعي ومنخفضي السعه العقلية، وقد تکونت عينة البحث من (80) طالب/ طالبة من طلبة الفرقة الاولي قسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية جامعة الزقازيق، تم إختيارهم بطريقة عشوائية ثم تقسيمهم إلي أربع مجموعات وفقاً للتصميم التجريبي للبحث، وتمثلت أدوات البحث في إختبار تحصيل الجوانب المعرفية، وبطاقة ملاحظة الأداء المهاري المرتبط بمهارات التعلم الرقمي، إختبار السعة العقلية لـ (جان باسکاليوني، ترجمة وإعداد إسعاد البنا وحمدي البنا)، وتوصلت نتائج البحث إلى أنه يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوي دلالة ≤ (0,05) بين متوسطي درجات طلبة المجموعات التجريبية في إختبار التحصيل المعرفي وبطاقة الملاحظة الأداء المهارى وإختبار الإحتفاظ المعرفي المرتبط بمهارات التعلم الرقمي ببيئة التعلم المصغر عبر الويب يرجع لأثر إختلاف مستوي کثافة التلميحات البصرية (ثنائي/ ثلاثي) لصالح مجموعة التلميح الثلاثي ،  يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوي دلالة ≤ (0,05) بين متوسطي درجات طلبة المجموعات التجريبية في إختبار التحصيل المعرفي وبطاقة الملاحظة الأداء المهارى وإختبار الإحتفاظ المعرفي المرتبط بمهارات التعلم الرقمي ببيئة التعلم المصغر عبر الويب يرجع لأثر إختلاف مستوي السعة العقلية (مرتفع/ منخفض) لصالح مجموعة الطلبة مرتفعي السعة العقلية ، بينما لايوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوي دلالة ≤ (0,05) بين متوسطات درجات الطلبة المجموعات التجريبية في إختبار التحصيل المعرفي وبطاقة الملاحظة الأداء المهارى وإختبار الإحتفاظ المعرفي المرتبط بمهارات التعلم الرقمي ببيئة التعلم المصغر عبر الويب يرجع لأثر التفاعل بين مستوي کثافة التلميحات البصرية (ثنائي/ ثلاثي)، ومستوي السعة العقلية (مرتفع/ منخفض).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
The aim of the current research is to identify the effect of two levels of intensity of visual cues (dual and triple) in the interactive video in micro-learning environment via mobile web on the development of the cognitive and skills aspect and the cognitive retention of digital learning skills among instructional technology students of high and low mental capacity. Research sample consisted of (80) student from the first year students, Department of instructional Technology, Faculty of Specific Education, Zagazig University, They were randomly selected and then divided into four groups according to the experimental design of the research. Research tools consisted in cognitive achievement test, skill performance observation card related to digital learning skills, mental capacity test for (Jean Pascalioni, translation and preparation of Isad Al-Banna and Hamdi Al-Banna). Research results found that there is a statistically significant difference at the level of significance less than or equal to (0.05) between the mean scores of the experimental groups students in cognitive achievement test , observation card skill performance and cognitive retention test related to digital learning skills in micro-learning environment via mobile web due to the effect of the difference in the intensity level of the Visual cues (dual / triple) in favor of the triple cue group. There is a statistically significant difference at the level of significance less than or equal to (0.05) between the mean scores of experimental groups in cognitive achievement test , observation card skill performance and cognitive retention test related to digital learning skills in micro-learning environment via mobile web due to the effect of the difference in the level of mental capacity (high / low) in favor of the group of high mental capacity students .While there is no statistically significant difference at the level of significance less than or equal to (0.05) between the mean scores of students of the experimental groups in cognitive achievement test , observation card Skill performance and cognitive retention test related to digital learning skills in micro-learning environment via mobile web due to the effect of the interaction between the level of the intensity level of visual cues (dual / triple) and the level of mental capacity (high / Low(.