توظيف الفيديو التشارکي في التنمية المهنية لدى معلمات اللغة الإنجليزية في مدينة الرياض

نوع المستند : البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية .

المؤلفون

1 ماجستير تکنولوجيا التعليم - کليات الشرق العربي- المملکة العربية السعودية

2 أستاذ تکنولوجيا التعليم المشارک- کليات الشرق العربي- المملکة العربية السعودية

المستخلص

مستخلص البحث:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى توظيف الفيديو التشارکي في التنمية المهنية لدى معلمات اللغة الإنجليزية في مدينة الرياض،  والتعرف على معوقات ومقترحات توظيف الفيديو التشارکي في التنمية المهنية لدى معلمات اللغة الإنجليزية في مدينة الرياض، الکشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية باختلاف البيانات الشخصية والوظيفية للمعلمات. ولتحقيق هذه الأهداف استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، کما استخدمت الاستبانة. تکون مجتمع الدراسة من معلمات اللغة الانجليزية بمدينة الرياض، تمثلت عينة الدارسة في عينة عشوائية بسيطة من معلمات اللغة الانجليزية بلغ حجمها(32) معلمة. توصلت الدراسة للنتائج التالية:  أظهرت النتائج أن معلمات اللغة الانجليزية في مدينة الرياض يوظفن الفيديو التشارکي بدرجة کبيرة جداً في التنمية المهنية، کما أوضحت النتائج أن معلمات اللغة الانجليزية بمدينة الرياض موافقات بدرجة کبيرة على معوقات توظيف الفيديو التشارکي في التنمية المهنية لدى معلمات اللغة الإنجليزية في مدينة الرياض. أوضحت النتائج أن أبرز المقترحات اللازمة لتفعيل توظيف الفيديو التشارکي في التنمية المهنية لدى معلمات اللغة الإنجليزية في مدينة الرياض، هي(تکثيف الدورات الخاصة بتوظيف الفيديو التشارکي في التنمية المهنية لدى معلمات اللغة الإنجليزية في مدينة الرياض، توفير اجهزة حاسب واجهزة ذکية في المدارس، تصميم موقع مشترک لتبادل الخبرات على مستوى الرياض). أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0,05 فأقل في متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة نحو توظيف الفيديو التشارکي في التنمية المهنية لدى معلمات اللغة الإنجليزية في مدينة الرياض باختلاف البيانات الشخصية والوظيفية لعينة الدراسة (المؤهل العلمي، المرحلة الدراسية، سنوات الخبرة، باختلاف الدورات التدريبية في توظيف التقنية في التعليم).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
This study aims to identify the extent of the use of participatory video in the professional development of English female teachers in Riyadh, to identify barriers and suggestion of participatory video using in the professional development of English female teachers in Riyadh, and to detect the statistically significant differences according to personal and occupational data of the teachers. To achieve these objectives, the researcher used the descriptive survey approach, and she used the questionnaire. The study community consisted of female English teachers in Riyadh. The study sample was represented in a simple random sample of the female English teacher, of (32) female teachers. The study concluded the following results: Results revealed that female English teachers use participatory video with a very high degree in professional development. Results also showed that female English teachers in Riyadh agree with a high degree regarding barriers of using participatory video in the professional development of English female teachers in Riyadh. Results revealed that the most significant suggestions, for activating the use of participatory video in the professional development of English female teachers in Riyadh, are (to increase providing training courses on the use of participatory video in the professional development of English female teachers in Riyadh, to provide schools with computer and smart devices, and to design a common website for experiences sharing at Riyadh level). Results showed that there are no statically significant differences at significance value 0.05 and lower in study sample responses, on the use of participatory video in the professional development of English female teachers in Riyadh, according to personal and occupational data of the study sample individuals (e.g. academic qualification, school level, years of experience, training courses in using technology in education).