واقع توظيف اليوتيوب في تعليم الفيزياء من وجهة نظر معلمات المرحلة الثانوية

نوع المستند : ملخصات لبحوث الماجستير والدکتوراه.

المؤلف

ماجستير تکنولوجيا التعليم کلية الشرق العربي للدراسات العليا الرياض- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع توظيف اليوتيوب في تعليم الفيزياء، ومدى وعي معلمات الفيزياء بإيجابيات ومميزات توظيف اليوتيوب في تعليم الفيزياء، فضلاً عن التعرف على المعوقات التي تعترض توظيف اليوتيوب في تدريس الفيزياء، وکانت أداة الدراسة المستخدمة لجمع البيانات هي الاستبانة، وتم تطبيق الاستبانة على عينة من معلمات الفيزياء بالرياض للمرحلة الثانوية، وکان عدد العينة (65)  معلمة، حيث تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن معلمات الفيزياء يستخدمون اليوتيوب في تدريسهن بدرجة متوسطة، وأن وعيهن بمميزات وإيجابيات استخدام اليوتيوب في تدريس الفيزياء کان عالياً، وکانت أبرز المعوقات التي تواجههن عند استخدام اليوتيوب هي بطء شبکة الإنترنت في معظم المدارس، والمخاوف الأخلاقية من استخدام اليوتيوب والإنترنت بشکل عام في الفصول الدراسية، وأوصت الدراسة بدمج اليوتيوب في برامج التدريب للمعلمات وتضمينه في المقررات في المراحل قبل الجامعية والجامعية ونشر ثقافة استخدام اليوتيوب، وتوفير شبکات إنترنت وتحفيز المعلمات المتميزات في استخدام اليوتيوب في التدريس.
This study aimed to identify the reality of employing YouTube in teaching physics, and the extent of awareness among physics teachers of the advantages of employing YouTube in the teaching of physics, as well as to identify the obstacles to the employment of YouTube in the teaching of physics. The study used the descriptive method, and the questionnaire was the instrumentation used to collect data. The questionnaire was applied to a sample of high school female physics teachers in Riyadh and the number of samples was 65 teachers. The results of the study revealed that the physics teachers use YouTube in their teaching in a intermediate degree, and that their awareness of the advantages and positivity of using YouTube in teaching physics was high. The most important obstacles faced when using YouTube were that the internet network is slow in most schools, and the ethical fears of using YouTube and internet in general in the classrooms.  The study recommends training teachers in using YouTube in teaching, providing Internet networks and motivating the most distinguished teachers in the use of YouTube in teaching.