أثر المشروعات الإلکترونية القائمة على دعامات التعلم فى تنمية مهارات إنتاج الإنفوجرافيک التعليمى لدى طلاب تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : ملخصات لبحوث الماجستير والدکتوراه.

المؤلفون

1 معيدة بقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية ــ جامعة الزقازيق

2 أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية النوعية ــ جامعة الزقازيق

3 مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية ــــ جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى تقصى أثر المشروعات الإلکترونية القائمة على دعامات التعلم بنوعيها (العامة والموجهة) على تنمية مهارات إنتاج الإنفوجرافيک التعليمى لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج شبة التجريبي، کما تضمنت خطوات البحث اختيار عينة مکونة من (60) طالب/ طالبة من طلاب الفرقة الثانية بقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية جامعة الزقازيق، حيث أجريت التجربة على مجموعتين تجريبيتين إحداهما تدرس المشروعات الإلکترونية القائمة على الدعامات العامة والأخرى تدرس المشروعات الإلکترونية القائمة على الدعامات الموجهة، تمثلت أدوات القياس فى الاختبار التحصيلى وبطاقة الملاحظة وتقييم المنتج، وأوضحت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (05,0 (بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين في التطبيق البعدي لبطاقة الملاحظة ولبطاقة تقييم المنتج لصالح المجموعة التجريبية الثانية التى درست من خلال المشروعات الإلکترونية القائمة على الدعامات الموجهة، کذلک أشارت النتائج لعدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (05,0 (بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي المرتبط بالجوانب المعرفية الخاصة بمهارات إنتاج الإنفوجرافيک التعليمي لدى طلاب عينة البحث.
The aim of the current research is to investigate the effect of electronic projects based on the two types of learning Scaffolds (general and specific) on developing educational infographic production skills among educational technology students, The used an analytical descriptive approach, a semi- empirical approach, The research steps also included selecting a sample of (60) male / female students from the second year students in the Department of Educational Technology, Faculty of Specific Education, Zagazig University, Where the experiment was conducted on two experimental groups, one studying electronic projects based on general Scaffolds and the other studying electronic projects based on specific Scaffolds, The measuring tools consisted of the achievement test, the observation card, and the product evaluation, The results showed that there were statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of the students of the two experimental groups in the post application of the observation card and the product evaluation card in favor of the second experimental group that was studied through electronic projects based on specific Scaffolds, The results also indicated that there were no statistically significant differences at the level (0.05) between the mean scores of the two experimental groups in the post application of the achievement test related to the cognitive aspects of the educational infographic production skills of the students of the research sample.